Reklama

Unia Europejska. Rola wiary, Kościoła i kultury (3)

Papież apeluje o przywrócenie argumentacji transcendentnej i religijnej wartościom, którymi inspiruje się życie społeczne i polityczne. Nie jest to łatwe zadanie. Można bowiem popaść w różne formy "sakralizowania" społeczeństwa. Trzeba oczywiście uszanować świecki charakter całej sfery rzeczywistości ziemskich. Nie oznacza to jednak odżegnywania się od wymiaru religijnego, który - trzeba to szczerze wyznać - jest coraz mniej widoczny w budowaniu struktur Europy.

Niedziela warszawska 42/2002

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Bardzo istotna jest argumentacja Papieża. Mówi on, że kiedy wykluczymy wymiar transcendentny i religijny, istnieje niebezpieczeństwo przekształcenia się instytucji politycznych i władz publicznych w wartość absolutną. Brak jest wtedy ostatecznego odniesienia do Boga. Na Jego miejsce wchodzi wówczas władza polityczna. A od tego już tylko krok do różnych form absolutyzmu i totalitaryzmu. Laicyzm oraz agnostyczny i ateistyczny sekularyzm prowadzą do wykluczenia Boga i naturalnego prawa moralnego z różnych dziedzin ludzkiego życia i dlatego nie służą godnemu współżyciu obywateli na kontynencie europejskim.
Trzeba więc odwrócić ten trend "wstydliwego" traktowania wiary i religii w debacie publicznej, w tworzeniu nowego porządku europejskiego. Moim zdaniem, powinien przyczynić się do tego nasz - w większości przecież religijny, katolicki - kraj. Mają przyczynić się do tego przede wszystkim członkowie różnych zrzeszeń kościelnych, na pierwszym zaś miejscu Akcja Katolicka.

Społeczna rola Kościołów i wyznań religijnych

Niezastąpioną rolę w wychowywaniu do życia wartościami, na których opiera się współżycie obywatelskie, odegrały Kościoły i wyznania religijne. W procesie budowania struktur Europy nie można tego nie dostrzegać. Nie można także ograniczać roli Kościołów do statusu instytucji prywatnych. Mają one wymiar instytucjonalny swojej działalności. Trzeba go uznać, prawnie dowartościować, respektować. Nigdy zaś nie wolno podważać statusu, jaki mają w ustawodawstwie krajów członkowskich Unii Europejskiej.
Zdrowe, godne człowieka społeczeństwo musi mieć fundament duchowy. A to właśnie Kościoły proponują odpowiedzi na podstawowe pytania dotyczące sensu życia. One także promują kulturę i tożsamość narodową.
Papież zauważa niebezpieczeństwo budowania współżycia europejskiego z wykluczeniem wkładu wspólnot religijnych i bogactwa ich przesłania. Jan Paweł II mówi, że na to niebezpieczeństwo trzeba zareagować. Może za mało o tym niebezpieczeństwie mówimy, ale jest ono wielkie.

Dom dla wszystkich

Religia jest często instrumentalnie wykorzystywana w różnych programach o Unii, ale rzadko stanowi ona dla jej głównych twórców prawdziwą inspirację w wypracowywaniu instytucjonalnych rozwiązań. Trzeba na to zareagować. Papież wzywa wspólnoty chrześcijańskie i wszystkich wierzących w Chrystusa do podjęcia na szeroką skalę dobitnej akcji kulturalnej.
Warto zacytować obszerny passus z wystąpienia Jana Pawła II. "Koniecznym jest pilne ukazanie - za pomocą przekonującej argumentacji i pociągających przykładów, że budowa nowej Europy na wartościach, które kształtowały ją przez całą jej historię i których korzenie tkwią w tradycji chrześcijańskiej, jest korzystna dla wszystkich, bez względu na tradycję filozoficzną czy duchową, i stanowi solidny fundament bardziej ludzkiego i bardziej pokojowego współżycia, ponieważ szanuje wszystkich i każdego. W oparciu o podobne wspólne wartości można będzie osiągnąć takie formy demokratycznego konsensusu, które niezbędne są do zarysowania, również na szczeblu instytucjonalnym, projektu Europy będącej rzeczywiście domem dla wszystkich, w którym żadna osoba ani żaden naród nie czuliby się wykluczeni, wszyscy zaś mieliby świadomość powołania do udziału w krzewieniu dobra wspólnego na kontynencie i na całym świecie".
Stosując zasadę "zdrowej współpracy" między wspólnotą kościelną a wspólnotą polityczną, wyrażoną w nauce II Soboru Watykańskiego, instytucje europejskie powinny wejść w dialog z Kościołami i wyznaniami religijnymi, przyjmując wkład, jaki mogą one wnieść poprzez swoją duchowość i zaangażowanie w humanizację społeczeństwa.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rozmowa z Ojcem - #V niedziela wielkanocna

2024-04-27 10:33

[ TEMATY ]

abp Wacław Depo

Karol Porwich/Niedziela

Abp Wacław Depo

Abp Wacław Depo

Jak wygląda życie codzienne Kościoła, widziane z perspektywy metropolii, w której ważne miejsce ma Jasna Góra? Co w życiu człowieka wiary jest najważniejsze? Czy potrafimy zaufać Bogu i powierzyć Mu swoje życie? Na te i inne pytania w cyklicznej audycji "Rozmowy z Ojcem" odpowiada abp Wacław Depo.

CZYTAJ DALEJ

Święty lekarz

Niedziela rzeszowska 6/2018, str. VII

[ TEMATY ]

sylwetka

św. Józef Moscati

Archiwum

Św. Józef Moscati

Św. Józef Moscati

Papież Franciszek w swoim Orędziu na XXVI Światowy Dzień Chorego ukazuje Jezusa na Krzyżu i Jego Matkę. Chrystus poleca św. Janowi wziąć Ją do siebie – „i od tej godziny uczeń wziął Ją do siebie” (J 19, 27). W tajemnicy Krzyża Maryja jest powołana do dzielenia troski o Kościół i całą ludzkość. Również uczniowie Jezusa są powołani do opieki nad ludźmi chorymi.

CZYTAJ DALEJ

10. rocznica kanonizacji dwóch Papieży – czcicieli Matki Bożej Jasnogórskiej

2024-04-27 15:16

[ TEMATY ]

Jasna Góra

rocznica

Adam Bujak, Arturo Mari/„Jan Paweł II. Dzień po dniu”/Biały Kruk

Eucharystię młodzieży świata na Jasnej Górze w 1991 r. poprzedziło nocne czuwanie modlitewne, podczas którego wniesiono znaki ŚDM: krzyż, ikonę Matki Bożej i księgę Ewangelii

Eucharystię młodzieży świata
na Jasnej Górze w 1991 r. poprzedziło
nocne czuwanie modlitewne, podczas
którego wniesiono znaki ŚDM: krzyż,
ikonę Matki Bożej i księgę Ewangelii

10. rocznica kanonizacji dwóch wielkich papieży XX wieku, która przypada 27 kwietnia, jest okazją do przypomnienia, że nie tylko św. Jan Paweł II był człowiekiem oddanym Matce Bożej Jasnogórskiej i pielgrzymował do częstochowskiego sanktuarium. Był nim również św. Jan XXIII.

Angelo Giuseppe Roncalli, późniejszy papież Jan XXIII, od młodości zaznajomiony z historią Polski, zwłaszcza poprzez lekturę „Trylogii”, upatrywał w Maryi Jasnogórskiej szczególną Orędowniczkę. Tutaj pielgrzymował w 1929 r. Piastując godność arcybiskupa Areopolii, wizytatora apostolskiego w Bułgarii ks. Roncalli 17 sierpnia 1929 r. przybył z pielgrzymką na Jasną Górę. Okazją było 25-lecie jego święceń kapłańskich. Późniejszy papież po odprawieniu Mszy św. przed Cudownym Obrazem zwiedził klasztor i sanktuarium, a w Bibliotece złożył wymowny wpis w Księdze Pamiątkowej: „Królowo Polski, mocą Twojej potęgi niech zapanuje pokój obfitości darów w wieżycach Twoich”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję