Reklama

Europejski producent filmowy

Krzysztof Grabowski, szef Grupy Filmowej „Baltmedia” z Sopotu, pracował w ostatnich latach nie tylko jako polski współpracownik włoskiego producenta telewizyjnego Lux Vide, ale także jako producent wykonawczy najbardziej prestiżowych i o największych budżetach międzynarodowych koprodukcji europejskich telewizji: „Jan Paweł II” (TVP) oraz „Wojna i pokój” (POLSAT), a obecnie zrealizował dla TVP1 trzynastoodcinkowy serial „Ojciec Mateusz” z Arturem Żmijewskim w tytułowej roli księdza, którego próbny pilotażowy odcinek został wyemitowany w publicznej telewizji 11 listopada br. 11 listopada br.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wiesław Adamik: - Jak to się stało, że jest Pan na rynku telewizyjnym koproducentem tylu prestiżowych projektów filmowych?

Krzysztof Grabowski: - Zaistniałem na tym rynku przede wszystkim dzięki swoim kontaktom z innymi producentami europejskimi, a także dzięki realizacji usług filmowych i telewizyjnych dla różnych zleceniodawców z całego świata. Znaczącym doświadczeniem była dla mnie obsługa telewizyjna wydarzeń w Krakowie, w czasie kiedy umierał Ojciec Święty Jan Paweł II. To właśnie moja firma produkowała przekazy na żywo spod Kurii Krakowskiej i innych miejsc. Naturalną konsekwencją tych wydarzeń było kolejne moje przedsięwzięcie producenckie: serial „Jan Paweł II” z Jonem Voightem w roli głównej, zrealizowany w koprodukcji TVP, telewizji włoskiej RAI oraz amerykańskiej stacji CBS. To był wielki budżet, w którym strona polska zapewniła ok. 10 procent środków.

- Jakie doświadczenia pomagają Panu we współpracy z niełatwymi i wymagającymi partnerami produkcyjnymi z Europy i świata?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

- Z pewnością doświadczenia z mojej wieloletniej współpracy z firmą Lux Vide, czołowym włoskim wytwórcą miniserii telewizyjnych i największym producentem filmów o tematyce religijnej. Firma ta prowadzona jest od kilkudziesięciu lat przez znakomity ród Bernabei, znany z bliskich relacji z Watykanem i kolejnymi papieżami. Powstało w niej wiele filmów o ludziach Kościoła. Właśnie na licencji firmy Lux Vide rozpocząłem w lipcu br. realizację serialu dla TVP pt. „Ojciec Mateusz”, wg znanej również w Polsce oryginalnej włoskiej serii „Don Matteo”. To barwna opowieść o pewnym księdzu z małomiasteczkowej parafii, który w trudnych sytuacjach zamienia się także w… dociekliwego detektywa.
Długo poszukiwaliśmy odpowiedniego odtwórcy roli ks. Mateusza Żmigrodzkiego (odpowiednika włoskiego Don Matteo). Początkowo chcieliśmy, by był to aktor zbliżony aparycją i wiekiem do Terence’a Hilla. Ciekawostką jest, że w chwili rozpoczęcia prac nad pierwszym sezonem „Don Matteo” w 1998 r. Terence skończył 60 lat. Doszliśmy do wniosku że polski ksiądz musi być znacznie młodszy w momencie rozpoczęcia realizacji. Grono aktorów wyraźnie się wtedy zawężyło. W końcowym wyborze w znacznej mierze pomogła nam telewizja, jednoznacznie wskazując na Artura Żmijewskiego.
Oczywiste jest, że aktor ten należy obecnie do grona najpopularniejszych w Polsce i jego pojawienie się w naszym projekcie znacznie podniesie współczynnik oglądalności (co w efekcie przyczyni się do szybszej decyzji TVP1 o kontynuacji prac nad dalszym ciągiem serialu).
Byliśmy bardzo szczęśliwi, gdy po długich i trudnych negocjacjach z agentką Artura Żmijewskiego - panią Lucyną Kobierzycką udało nam się wreszcie podpisać umowę gwarantującą jego udział w naszym 13-odcinkowym serialu.
Żmijewski okazał się bardzo ciepłym, otwartym i gotowym do współpracy człowiekiem. Bez problemów został też zaakceptowany przez włoskich licencjodawców formatu z Lux Vide.
W „Ojcu Mateuszu” zobaczymy całą plejadę polskich aktorów. Serial wyreżyserował Maciej Dejczer. Na razie zaplanowano realizację do końca listopada 2008 r. pierwszych 13 odcinków, ale zakupiliśmy już prawa do pozostałych 105 scenariuszy i być może uda się nam zapoczątkować nowy popularny serial rodzinny, który na stałe zagości na antenie 1 Programu TVP.

- Jakie plenery i wnętrza oraz obiekty sakralne wykorzystano w „Ojcu Mateuszu”?

- Długo szukaliśmy plenerów. Wiedzieliśmy już wtedy, że musi to być jakieś niewielkie miasto w Polsce, gdyż wnętrza w większości i tak nam przyjdzie filmować w Warszawie (względy aktorskie i produkcyjne). Po długiej dokumentacji nasz wybór padł na przepiękny Sandomierz, w którym - jak się okazało - niezbyt często goszczą filmowcy. W polskiej wersji serialu Sandomierz jest odpowiednikiem włoskiej miejscowości Gubbio, gdzie rozgrywa się akcja „Don Matteo”. Oba miasta łączy wspaniały i niepowtarzalny klimat, gdzie przeszłość doskonale splata się ze współczesnością.
Nasza ekipa szybko „zaaklimatyzowała się” w Sandomierzu i zdobyła sympatię mieszkańców. Można to było odczuć na każdym kroku. Wielu mieszkańców Sandomierza brało zresztą udział w naszej realizacji, dzielnie statystując. Bardzo ułatwiła nam też pracę fantastyczna i pełna wsparcia postawa władz miasta z burmistrzem - panem Jerzym Borowskim. Bez ich pomocy realizacja filmu byłaby trudna, a może w ogóle niemożliwa. Jeśli chodzi o stronę plastyczną serialu, to naszym zadaniem było znalezienie sposobu na artystyczną prezentację Sandomierza i możliwie wierne odwzorowanie charakteru przesyconych słońcem kadrów włoskiego oryginału. Operator Jarek Żamojda poradził sobie z tym zadaniem znakomicie. Nasz serial z całą pewnością będzie wspaniałą wizytówką tego pięknego miasta.
Mimo że akcja serialu ma miejsce w Sandomierzu, to po długich poszukiwaniach kościół naszego bohatera znaleźliśmy niedaleko Warszawy. Jest to piękny drewniano-murowany kościół pw. św. Wawrzyńca w Gliniance k. Otwocka, pochodzący z 1763 r.
Plebania ks. Mateusza natomiast znajduje się w Aninie, w pięknym drewnianym budynku. Ta bliskość Warszawy w przypadku obu obiektów w znacznym stopniu ułatwia nam produkcję serialu. Zdjęcia plenerowe w Sandomierzu wielokrotnie odbywały się, oczywiście, w okolicach tamtejszej bazyliki katedralnej Narodzenia Najświętszej Maryi Panny. Doskonale przebiegała współpraca z Kurią Sandomierską.
Konsultantem filmu „Ojciec Mateusz” ze strony kościelnej był ks. Dariusz Skoczylas. Współpraca z nim układała się znakomicie już od momentu rozpoczęcia prac nad scenariuszami odcinków. Potem na bieżąco opiniował takie elementy, jak sposób mówienia kazania, prowadzenia spowiedzi, tworzenia klimatu kościoła.

Reklama

- Sięgnijmy do innych Pana działań. Z Włochami produkował Pan kilkuodcinkowy film telewizyjny o największym w Europie budżecie - kostiumową ekranizację „Wojny i pokoju” Lwa Tołstoja. Wspólnie z warszawską firmą Projektor przekonał Pan Telewizję Polsat do wyasygnowania znaczących środków, no i... odnieśliście kolejny sukces artystyczny…

- To był budżet koprodukcyjny w wysokości 25 mln euro, jeden z największych w dziejach europejskich telewizji. Nasz wpływ na ten projekt był, oczywiście, proporcjonalny do wysokości wyłożonych środków. Podobnie jak w „Janie Pawle II”, w tej miniserii zagrało kilku polskich aktorów, jednak były to role epizodyczne. Ważnym polskim elementem był udział w produkcji naszego wybitnego oskarowego kompozytora Jana Kaczmarka, który oprawił film fantastyczną muzyką. Ważnym efektem tej produkcji dla mnie i dla mojej firmy było zacieśnienie współpracy z liniowymi producentami litewskimi, bo to właśnie w Wilnie i okolicach powstała większość zdjęć do „Wojny i pokoju”. Z pewnością będzie to dobre zaplecze dla filmu fabularnego, o którym wspólnie myślimy. Już teraz mogę uchylić rąbka tajemnicy, że rzecz będzie dotyczyła postaci naszego wieszcza - Adama Mickiewicza.

- Aby powstał film, którym zainteresowałyby się zagraniczne sieci telewizyjne, jego scenariusz z pewnością musi opowiadać o jakimś wspólnym ważnym wydarzeniu, dotyczącym kilku krajów?...

- Tak, i może właśnie dlatego w przyszłym roku planujemy w koprodukcji kilku krajów (Polski, Niemiec, Austrii, Turcji i Włoch) wysokobudżetowy (20 mln euro) serial fabularny o odsieczy wiedeńskiej pt. „Złote jabłko”. Udział TVP SA zapowiedział obecny prezes Spółki Andrzej Urbański. Moja firma Grupa Filmowa „Baltmedia” będzie - mam nadzieję, jak ustalono - producentem wykonawczym tego projektu. Do nas będzie należało zadbanie o właściwe proporcje historyczne zdarzeń ze scenariusza, tak by Polakom - na czele z królem Janem III Sobieskim - przypadło w akcji filmu poczesne miejsce. Chciałbym podkreślić, że naszym założeniem nie jest realizacja kontrowersyjnego filmu o starciu dwóch religii: chrześcijaństwa i islamu. Nie zamierzamy w krytycznym świetle pokazywać innowierców z tamtej epoki i dokonywać jakichś historycznych uogólnień. Wiadomo, że także dla Turków postać pokonanego w tej bitwie wezyra Kara Mustafy była bardzo kontrowersyjna. Głównym wątkiem naszej filmowej opowieści będzie awanturniczy romans i opowieść o dramacie jednostek na tle historii. Zdjęcia kręcone będą głównie w Wiedniu, jednak wiele scen zrealizowanych zostanie również w Polsce (np. w Wilanowie, na Wawelu).

- I jeszcze o filmie fabularnym z Jonem Voightem w roli Jana Pawła II koprodukowanym przez Pana. Czy Voight był bardzo wymagającą gwiazdą na planie filmu o Janie Pawle II?

- Jon jest rzeczywiście filmową gwiazdą wielkiego formatu, ale nie dawał po sobie na co dzień tego poznać. Towarzyszyłem Voightowi na planie w Krakowie i we włoskim Cinecittŕ. Miło wspominam wspólną z nim podróż do obozu w Auschwitz, gdzie - jak pamiętam - był bardzo poruszony. Jon w ogóle bardzo się interesował życiem Papieża i Polaków. Spotkałem go potem w Nowym Jorku na specjalnym pokazie w Generalnym Konsulacie RP, gdy otrzymywał Order Orła Białego za zasługi dla Polski z rąk polskiego ambasadora. To naprawdę wspaniały człowiek i artysta z najwyższej półki.

- Co Panu najbardziej przeszkadza w pracy? Jak Pan się porusza w gąszczu procedur tzw. domykania budżetów z polskich źródeł? Czy łatwiej się Panu pracuje z telewizją publiczną, czy prywatną?

- Najtrudniejszy element w pracy producenta telewizyjnego i filmowego to konieczność ciągłego rozwiązywania najróżnorodniejszych problemów i szukania kompromisów. Procedury związane z pozyskiwaniem finansowania na produkcję filmową są już na szczęście coraz bardziej określone i konkretne. Regulują je odpowiednie przepisy. Pojawia się na rynku coraz więcej potencjalnych źródeł finansowania projektów filmowych. To, na co wszyscy narzekamy, to brak ulg podatkowych dla podmiotów finansujących te projekty i złe regulacje prawne związane z podatkiem VAT w odniesieniu do koprodukcji międzynarodowych i obrotu zagranicznego prawami. Trudno określić jakieś istotne różnice w sposobie pracy z telewizjami prywatnymi i TVP, jednak wydaje mi się, że decyzje produkcyjne są nieco szybciej podejmowane przez nadawców prywatnych.

- Z pewnością nie tylko wymiar zawodowy, ale również duchowy ma praca Pana jako producenta wykonawczego wymienionych filmów telewizyjnych i kinowych związanych z ludźmi Kościoła...

- Siedziba mojej firmy Grupa Filmowa „Baltmedia” mieści się w Sopocie, a ja sam mieszkam w Gdyni. Działamy na rynku już od 12 lat. Z perspektywy czasu oceniam, że podstawowe jest dla mnie doświadczenie w pracy wyniesione z planów filmowych w różnych (nieraz odległych) zakątkach Europy. Praca producenta to ciągłe spotkania z różnymi ludźmi, również tymi o ponadprzeciętnej duchowości. Warto tu wspomnieć, że miałem niewątpliwy zaszczyt spotkać Papieża Benedykta XVI na naszej watykańskiej premierze „Jana Pawła II”.

- Jakie są perspektywy telewizyjnych i filmowych koprodukcji europejskich i czy możemy konkurować z Amerykanami?

- Aby konkurować z amerykańskimi sieciami telewizyjnymi bądź też aby stać się dla nich partnerem, europejscy nadawcy telewizyjni muszą się jednoczyć przy podejmowaniu wspólnych znaczących realizacji. Nawet największe obecnie budżety europejskich filmów czy seriali sięgają zaledwie połowy średnich budżetów wielkich seriali i filmów amerykańskich. Zdarza się jednak coraz częściej, że europejskie telewizje - by podnieść atrakcyjność swoich projektów - zapraszają do udziału w nich gwiazdy amerykańskie.

- Co by Pan robił, gdyby nie był producentem?

- To, co robiłem dotychczas i co jest moim pierwszym wyuczonym zawodem - zajmowałbym się reżyserią.

2008-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Caritas optuje na rzecz nowego partnerstwa między Europą i Afryką

2024-04-18 18:55

[ TEMATY ]

Caritas

Europa

Afryka

Caritas

Przewodniczący Caritas Europa ks. Michael Landau i przewodniczący Caritas Afryka ks. Pierre Cibambo wezwali do zacieśnienia stosunków i współpracy na równych zasadach między Europą a Afryką. W wywiadzie dla austriackiej agencji katolickiej obaj poruszyli takie kwestie, jak migracja, stosunki gospodarcze, wojny i konflikty w Afryce oraz ich przyczyny, a także problemy wewnętrzne w Afryce.

Jednocześnie obaj przewodniczący podkreślili, że Afryka nie jest kontynentem w potrzebie i ubóstwie. Afryka, to również bardzo zróżnicowany, rozwijający się kontynent, który stoi wobec różnych możliwości. Tym, czego najbardziej potrzebuje, jest międzynarodowa sprawiedliwość i solidarność.

CZYTAJ DALEJ

Jasna Góra: młodzi diakoni słowa Bożego - etap diecezjalny konkursu biblijnego

2024-04-18 17:13

[ TEMATY ]

Jasna Góra

konkurs biblijny

BPJG

- By być nie specjalistą od Biblii, ale diakonem słowa Bożego, czyli jego sługą, żyć w jego rytmie, obrać je za program życia i głosić innym, bo tylko tak stajemy się chrześcijanami - zachęcał młodych uczestników Ogólnopolskiego Konkursu Wiedzy Biblijnej bp Andrzej Przybylski. Konkurs z udziałem uczniów szkół ponadpodstawowych arch. częstochowskiej rozpoczęła Msza św. na Jasnej Górze. To 28. edycja organizowana przez Katolickie Stowarzyszenie „Civitas Christiana”. Dziś, w trwającym Tygodniu Biblijnym, w całej Polsce odbył się etap diecezjalny.

Po Mszy św. w Sali Papieskiej najpierw uczniowie przystąpili do części pisemnej wyłaniającej siedmiu finalistów, a po niej miała miejsce część ustna, która wskazała zwycięzców.

CZYTAJ DALEJ

„Każdy próg ghetta będzie twierdzą” – 81 lat temu wybuchło powstanie w getcie warszawskim

2024-04-19 07:33

[ TEMATY ]

powstanie w getcie

domena publiczna Yad Vashem, IPN, ZIH

19 kwietnia 1943 r., w getcie warszawskim rozpoczęło się powstanie, które przeszło do historii jako największy akt zbrojnego sprzeciwu wobec Holokaustu. Kronikarz getta Emanuel Ringelblum pisał o walce motywowanej honorem, który nakazywał Żydom nie dać się „prowadzić bezwolnie na rzeź”.

„Była wśród nas wielka radość, wśród żydowskich bojowników. Nagle stał się cud, oto wielcy niemieccy +bohaterowie+ wycofali się w ogromnej panice w obliczu żydowskich granatów i bomb” – zeznawała podczas słynnego procesu Adolfa Eichmanna, jednego z architektów Holokaustu, Cywia Lubetkin ps. Celina. W kwietniu 1943 r. należała do dowództwa Żydowskiej Organizacji Bojowej, jednej z dwóch formacji zbrojnych żydowskiego podziemia w getcie. Zrzeszeni w nich konspiratorzy podjęli decyzję o podjęciu walki, której najważniejszym celem miała być „śmierć na własnych warunkach”. Tym samym odrzucili dominujące wcześniej przekonanie, że tylko stosowanie się do poleceń okupantów może uratować choćby część społeczności żydowskiej w okupowanej Polsce. W połowie 1942 r. było już jasne, że założeniem działań III Rzeszy jest doprowadzenie do eksterminacji narodu żydowskiego.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję