Reklama

Historia

Argentyna/ Media: historia żydowskiej dziewczynki uratowanej z getta przez polskie małżeństwo

Argentyński portal Infobae przedstawił w piątek historię Racheli, żydowskiej dziewczynki z Lidy (obecnie Białoruś), uratowanej z getta podczas II wojny światowej przez małżeństwo Polaków. Kobieta mieszka dziś w Argentynie.

[ TEMATY ]

Żydzi

getto

II wojna światowa

Wikipedia/autor nieznany

Miasto Lida w 1939 r.

Miasto Lida w 1939 r.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Posiadająca obywatelstwo tego kraju Rachela Mowszowicz w rozmowie z Infobae przybliżyła okoliczności swojego ocalenia. Wyjaśniła, że dzięki zabiegom swego ojca ją oraz dwie jej starsze siostry udało się wydostać z getta w Lidzie i umieścić u mieszkających w regionie rodzin. Rachela trafiła do polskiej rodziny Szypułów.

W rezultacie wydostania się z getta, jak wspomina ocalona, musiała przybrać nowe personalia stając się Ireną Szypułą, córką bezdzietnego “katolickiego i opiekuńczego” małżeństwa.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Pod nowym nazwiskiem Rachela przeżyła wojnę, podobnie, jak jej siostra Estera, którą podczas wojny ukryła rodzina polskich rolników.

Wojny, jak wspomina urodzona w 1941 roku kobieta, nie przeżyła trzecia z sióstr Mowszowicz – Necha, która “stale płakała” za rodzicami, a ukrywający ją ludzie bali się, że dziewczynka zwróci na siebie uwagę niemieckich okupantów.

“Wówczas ten, który pomagał Żydowi, ryzykował tak samo jak Żyd. Ludzie ci bojąc się (…) odesłali moją siostrę do getta. W 1943 roku, kiedy Niemcy zlikwidowali getto w Lidzie, Necha i moi rodzice trafili do obozu zagłady na Majdanku” - powiedziała Mowszowicz, dodając, że żadne z nich nie przetrwało wojny.

81-letnia Mowszowicz wyjaśniła, że opuściła Polskę krótko po zakończeniu wojny, kiedy została odebrana swoim przybranym rodzicom.

Reklama

“Szypułowie nie chcieli mnie oddawać, gdyż przywiązali się do mnie. Nie mieli dzieci, a ja byłam dla nich niczym córka. Ale zainterweniował Światowy Kongres Żydów i nie pozostało im nic innego, jak oddać mnie. Miałam wtedy pięć lat” - opowiedziała Mowszowicz.

Zanim na stałe trafiła do Argentyny, gdzie przed II wojną światową wyemigrowała część jej rodziny, przez pewien czas mieszkała w sierocińcu w Szwecji. To właśnie tam, jak dodaje, zaczęła używać kolejnego imienia – Monica.

Rachela Mowszowicz, jak przypomniał Infobae, była jedną z osób biorących udział w przygotowaniu projektu Muzeum Holokaustu w Buenos Aires.

Marcin Zatyka (PAP)

zat/ ap/

2023-01-27 19:11

Oceń: +4 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wirtualne obchody 77. rocznicy powstania w getcie warszawskim

[ TEMATY ]

Warszawa

getto

en.wikipedia.org

Tegoroczne obchody wybuchu powstania w warszawskim getcie po raz pierwszy w historii odbędą się wirtualnie. W mediach społecznościowych publikowane są zdjęcia z żonkilami, a Muzeum Getta Warszawskiego wraz z Towarzystwem Społeczno-Kulturalnym Żydów w Polsce oraz Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN przygotowały programy, które przypomną wydarzenia sprzed 77 lat temu i pozwolą uczcić pamięć mieszkańców getta walczących – mimo nikłych szans na powodzenie – o wolność lub godną śmierć.

O godzinie 12:00 przez 30 sekund w Warszawie rozległ się dźwięk syren alarmowych, przypominających o powstaniu w getcie.
CZYTAJ DALEJ

Niedziela Palmowa w tradycji Kościoła

Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową, inaczej Niedzielą Męki Pańskiej. Rozpoczyna ona najważniejszy i najbardziej uroczysty okres w roku liturgicznym - Wielki Tydzień.

Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści. Uroczyste Msze św. rozpoczynają się od obrzędu poświęcenia palm i procesji do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie starał się bardzo dokładnie powtarzać wydarzenia z życia Pana Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co poświadcza Egeria (chrześcijańska pątniczka pochodzenia galijskiego lub hiszpańskiego). Autorka tekstu znanego jako Itinerarium Egeriae lub Peregrinatio Aetheriae ad loca sancta. Według jej wspomnień w Niedzielę Palmową patriarcha otoczony tłumem ludzi wsiadał na osiołka i wjeżdżał na nim do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go z radością, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy. Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Zmartwychwstania (Anastasis), gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Procesja ta rozpowszechniła się w całym Kościele. W Rzymie szósta niedziela Przygotowania Paschalnego początkowo była obchodzona wyłącznie jako Niedziela Męki Pańskiej, podczas której uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj urządzenia procesji upamiętniającej wjazd Pana Jezusa do Jeruzalem. Z czasem jednak obie te tradycje połączyły się, dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i pasja). Jednak w różnych Kościołach lokalnych procesje te przybierały rozmaite formy, np. biskup szedł pieszo lub jechał na oślęciu, niesiono ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre przekazy podają też, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania więźniów.
CZYTAJ DALEJ

Abp Jędraszewski w Niedzielę Palmową: krzyż jest znakiem zwycięstwa miłości nad złem

2025-04-13 14:28

[ TEMATY ]

abp Marek Jędraszewski

Niedziela Palmowa

archidiecezja krakowska

Karol Porwich/Niedziela

Krzyż dla jednych ma być poniżeniem człowieka i człowieczeństwa, a dla tych, którzy uwierzyli w jego moc, jest znakiem zwycięstwa miłości nad złem, grzechem, nieprawością - mówił abp Marek Jędraszewski w czasie Mszy św. w Niedzielę Palmową sprawowanej w katedrze na Wawelu.

Obrzędy Niedzieli Męki Pańskiej na wawelskim wzgórzu rozpoczęło poświęcenie palm na dziedzińcu przed świątynią. Następnie procesja udała się do katedry, przed której drzwiami miał miejsce tradycyjny ryt wejścia. Po trzykrotnym uderzeniu pastorałem w drzwi świątyni zostały one otworzone. Ten uroczysty obrzęd ma głęboką symbolikę i uświadamia, że do świątyni wkracza sam Chrystus - Król Chwały, kołaczący do drzwi.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję