Audycja biblijna: rozwinięcie przypowieści o synu marnotrawnym
„Przejawem i wyrazem oddziaływania tekstu biblijnego na czytającego i przygotowującego nauczanie, katechezy czy homilie jest tekst wygłoszony, niekiedy utrwalony lub publikowany” – zwraca uwagę bp Roman Pindel w najnowszym odcinku podcastowej i radiowej audycji biblijnej.
Hierarcha przygląda się w tym kontekście fragmentowi przytoczonej przez ewangelistę Łukasza przypowieści o synu marnotrawnym czy, jak ją określa biskup, „o koniecznej radości z powrotu brata, który się zagubił”. Zachęca do przyjrzenia się jednej z interpretacji tego tekstu. Jest nią mianowicie pierwszy powojenny wykład przypowieści – niewielkich rozmiarów książka abp. Antoniego Szlagowskiego pt. „Syn marnotrawny. Rozwinięcie przypowieści ewangelicznej” (Warszawa 1946).
Jak zauważa biblista, autor świadomie uzupełnił dane Ewangelii, stosując dopuszczalną wówczas akomodację. Według hierarchy, dokonane zmiany wobec fabuły przypowieści sprowadzają się do umieszczenia wydarzeń w kontekście dziejów zabawienia, utożsamienie starszego syna z Synem Bożym i wprowadzenie Matki Bożej na scenerię wydarzeń.
„Przywołane rozwinięcie przypowieści po traumatycznych doświadczeniach wojny miało doprowadzić wielu Polaków do tego, aby zwrócili się do Miłosiernego Boga. Miało się to wiązać z ożywieniem i pogłębieniem wiary oraz szukaniem pomocy przede wszystkim w sakramencie pokuty” – wyjaśnia autor programu i przyznaje, że dziś taka akomodacja razi, „gdy wyrwane z ich właściwego kontekstu zdania lub frazy przenosi się w zupełnie innych okolicznościach albo wypowiedzi jakichś postaci biblijnych wkłada się w usta kogoś innego, w innym lub przeciwnym do pierwotnego zamiaru”.
Zarazem jednak, jak zauważa duchowny, dzieło zdało egzamin. „Rozwinięcie przypowieści o synu marnotrawnym w jakimś stopniu spełniło oczekiwania doświadczonego, szanowanego i wziętego duszpasterza, profesora i arcybiskupa Antoniego Szlagowskiego. Przekonuje mnie o tym spora liczba egzemplarzy tej książki, którą wciąż wystawia się do sprzedaży w drugim obiegu, zwłaszcza w internecie” – akcentuje bp Pindel na koniec.
Zauważa też, że wezwanie do zaufania Bogu miłosiernemu, na którym tak zależało arcybiskupowi w swym przesłaniu zawartym w książce, dziś „rozbrzmiewa zupełnie innymi tonami”.
Abp Antoni Władysław Szlagowski (1864-1956) w okresie 18.10.1942 – 31.05.1946 kierował archidiecezją warszawską jako wikariusz kapitulny. Był profesorem i rektorem Uniwersytetu Warszawskiego.
O sensie wyrazowym, moralnym oraz alegorycznym tekstu o uczniach idących do Emaus (Łk 24, 13-35) mówi bp Roman Pindel w najnowszym odcinku swej podcastowej i radiowej audycji biblijnej. Biblista, kontynuując temat oddziaływania tekstu biblijnego na konkretnego czytelnika, zwraca uwagę na to, że opisywany proces zależy od wielu uwarunkowań. Proponuje jednocześnie prześledzenie wpływu tego samego tekstu na kogoś, kto szuka zrozumienia go w sensie dosłownym, następnie na kogoś, kto specjalnie szuka w nim wskazań odnośnie do postępowania, naśladowania. „Wreszcie, kiedy ktoś szuka w nim innego sensu, ponaddosłownego, kiedy traktuje ów tekst z Ewangelii jako alegoryczne przedstawienie innej rzeczywistości” – zapowiada biskup.
Po precyzyjnym opisaniu dosłownego sensu ewangelicznej relacji o uczniach uciekających z Jerozolimy i spotykających na swej drodze nieznajomego, w którym podczas wieczerzy w Emaus rozpoznają Jezusa, duchowny ukazuje drugi sens tej opowieści – ponadczasowy, niosący wskazania dla osób przeżywających kryzys wiary, kryzys sensu życia.
W piątek, w przeddzień uroczystości pogrzebowych papieża Franciszka, trumna z jego ciałem będzie wystawiona w bazylice Św. Piotra od 7.00 do 19.00. Do czwartkowego wieczoru hołd papieżowi oddało około 100 tysięcy osób. Kolejne tysiące wiernych przybyły w nocy. W Rzymie obowiązują nadzwyczajne środki bezpieczeństwa.
W ostatnim dniu wystawienia trumny papieża oczekuje się jeszcze większego napływu wiernych do Watykanu, ponieważ stale rośnie liczba przybyłych na sobotni pogrzeb.
- Wspominając jego pontyfikat, prosząc Boga o miłosierdzie dla niego, prosimy, by Pan jak najszybciej wziął go do grona błogosławionych i świętych, wziął go do siebie na wieczność całą – mówił abp Marek Jędraszewski w czasie Mszy św. sprawowanej w intencji śp. Ojca Świętego Franciszka w kościele św. Stanisława BM w Rzymie.
Arcybiskup w czasie homilii zwrócił uwagę na podobieństwa i różnice dwóch cudownych połowów ryb opisanych w Ewangeliach Łukasza i Jana – w czasie publicznej działalności Jezusa i po zmartwychwstaniu. Zauważył, że na miejscu tego drugiego spotkania Chrystusa z uczniami wznosi się dziś kościół, w którym jest „Mensa Christi” – „stół Chrystusa” – skała, na której – według tradycji – Jezus przygotował śniadanie dla Apostołów. Między tym kościołem a jeziorem Genezaret jest dwanaście skał z białego kamienia w kształcie serca. Metropolita krakowski zaznaczył, że jest wiele interpretacji a jedną z nich jest nawiązanie do dialogu, w którym Jezus pytał Piotra czy Go kocha. Inna interpretacja dotyczy dwunastu stopni miłości dzielących człowieka od przyjęcia chrztu do szczytu miłości w Eucharystii, a kolejna to dwanaście tronów dla Apostołów, którzy będą sądzili dwanaście pokoleń Izraela. – Będziemy sądzeni przez miłość, jaką mieliśmy za naszego ziemskiego pielgrzymowania wobec Boga i wobec drugiego człowieka. Z miłości będziemy sądzeni – mówił abp Marek Jędraszewski.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.