Reklama

Niedziela w Warszawie

O teologii moralnej o. Jacka Salija

Już jutro, 15 czerwca, w siedzibie redakcji Teologii Politycznej w Warszawie odbędzie się spotkanie poświęcone IV tomowi, cieszącej się niesłabnącą popularnością wśród czytelników, serii „Dzieła wybrane” o. Jacka Salija OP.

[ TEMATY ]

Teologia Polityczna

o. Jacek Salij

Łukasz Krzysztofka/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W czasie dyskusji głos zabiorą: Barbara Sułek-Kowalska - polska dziennikarka, publicystka i nauczyciel akademicki; bp Jacek Grzybowski - biskup pomocniczy diecezji warszawsko-praskiej, filozof i wykładowca; o. Janusz Pyda OP - teolog, filozof, kaznodzieja, ceniony rekolekcjonista, duszpasterz, członek jury Nagrody Skrzydła Dedala.

Nowo wydany tom IV “Dzieł wybranych” - „Nasze obyczaje” poświęcony jest rozważaniom o. Jacka Salija OP nad katolicką moralnością. Czytelnik znajdzie w nim nie tylko refleksje wybitnego teologa na temat przykazań Bożych, dobra i zła, życia i śmierci, ale także odniesienia do współczesnych dylematów moralnych, choćby pytań o to: czy na wojnie obowiązuje przykazanie „Nie zabijaj”? Czy religia jest sprawą prywatną? Autor odnosi się też do problemu utraty wiary przez kogoś bliskiego i wyjaśnia, co jest zmienne a co niezmienne w Kościele. Pisze m.in. o kryzysie wiary w dobro, bólu bezdzietności i wyjaśnia “dlaczego ślub kościelny”?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

O. Salij podkreśla, iż “prawo moralne otwiera przestrzeń duchową, dostępną na tej ziemi wyłącznie człowiekowi, w której możemy realizować wszystko, co prawdziwie ludzkie: miłość, wolność, sens. A w całej tej wielkiej sprawie wiary (największej z ludzkich spraw) chodzi o dynamiczne, całoosobowe ukierunkowanie ku Bogu żywemu”.

Dominikanin Jacek Salij jest jednym z najpoczytniejszych teologów polskich o ogromnym wpływie na czytelników i uczniów. Prawdy wiary i naukę Kościoła katolickiego potrafi przekazywać w sposób niezwykle przystępny.

Urodzony w 1942 r. w Budach na Wołyniu Jacek Salij jest teologiem, duszpasterzem oraz autorem licznych publikacji naukowych, popularyzatorskich i tłumaczeń. Przez kilka dziesięcioleci był związany z Uniwersytetem Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Niemal przez całe swoje życie kapłańskie w Zakonie Dominikańskim jest związany z kościołem św. Jacka w Warszawie, gdzie swoim kaznodziejstwem i posługą duszpasterską służy już kilku pokoleniom mieszkańców stolicy.

Reklama

Autor wstępu do serii “Dzieła wybrane” ks. prof. Jerzy Szymik zwraca uwagę, iż dogmatyka to punkt ciężkości każdej właściwie refleksji o. Jacka Salija. “Uprawia teologię dogmatyczną, ale interesuje go interdyscyplinarna współpraca dogmatyki z innymi działami teologii oraz z innymi naukami, a także sztuką i kulturą. Bliskie jest mu mądrościowe rozumienie teologii.

O. Salij twierdzi, że “teologia jest przede wszystkim dążeniem do mądrości, jakimś przypatrywaniem się tej rzeczywistości, która się nam ukazuje przez wiarę”, dlatego - w jego przekonaniu mogą ją uprawiać zarówno zawodowi teologowie, jak również ludzie bez akademickiego przygotowania. “Trzeba mieć tylko żywy instynkt wiary, jakiś zmysł dotykania tego, co niewidzialne” - podkreśla.

Jacek Salij OP jest też jednym z największych w Polsce specjalistów od augustynizmu i tomizmu, a św. Augustyn i Tomasz z Akwinu stanowią podstawowe zaplecze filozoficzne i teologiczne dla jego pism.

Dominikanin jest członkiem polskiego PEN Clubu. W grudniu 2018 został wyróżniony przez Prezydenta RP Medalem Stulecia Odzyskania Niepodległości a 11 listopada 2022 r. uhonorowany Orderem Orła Białego.

Wydawcą “Dzieł wybranych” Jacka Salija OP jest Teologia Polityczna. Codziennie na portalu teologiapolityczna.pl ukazują się jego komentarze do Ewangelii na każdy dzień.

Spotkanie odbędzie się w czwartek 15 czerwca o godz. 18.00 w siedzibie redakcji Teologii Politycznej w Warszawie - ul. Koszykowa 24 lok. 7. Wstęp wolny.

Link do transmisji online: https://www.youtube.com/watch?v=cOy5N02fVqM

Link do wydarzenia na Facebooku: https://www.facebook.com/events/3383312925263406?active_tab=about

2023-06-14 20:15

Ocena: +3 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Solidarność po chrześcijańsku

Już jutro ostatnia debata z cyklu „Re-thinking Solidarity”. Jej uczestnicy pochylą się nad kwestią chrześcijańskiego rozumienia równości, sprawiedliwości społecznej i solidarności.

Cykl „Re-thinking Solidarity” jest próbą spojrzenia na kluczowe z perspektywy społecznej pojęcie solidarności w 40 lat po powstaniu polskiej „Solidarności” - pierwszego niezależnego związku zawodowego w bloku sowieckim i ruchu, który odegrał ogromną rolę w upadku komunizmu i pokojowym przejściu do demokracji w Europie Środkowo-Wschodniej.

CZYTAJ DALEJ

Święty oracz

Niedziela przemyska 20/2012

W miesiącu maju częściej niż w innych miesiącach zwracamy uwagę „na łąki umajone” i całe piękno przyrody. Gromadzimy się także przy przydrożnych kapliczkach, aby czcić Maryję i śpiewać majówki. W tym pięknym miesiącu wspominamy również bardzo ważną postać w historii Kościoła, jaką niewątpliwie jest św. Izydor zwany Oraczem, patron rolników.
Ten Hiszpan z dwunastego stulecia (zmarł 15 maja w 1130 r.) dał przykład świętości życia już od najmłodszych lat. Wychowywany został w pobożnej atmosferze swojego rodzinnego domu, w którym panowało ubóstwo. Jako spadek po swoich rodzicach otrzymać miał jedynie pług. Zapamiętał również słowa, które powtarzano w domu: „Módl się i pracuj, a dopomoże ci Bóg”. Przekazy o życiu Świętego wspominają, iż dom rodzinny świętego Oracza padł ofiarą najazdu Maurów i Izydor zmuszony był przenieść się na wieś. Tu, aby zarobić na chleb, pracował u sąsiada. Ktoś „życzliwy” doniósł, że nie wypełnia on należycie swoich obowiązków, oddając się za to „nadmiernym” modlitwom i „próżnej” medytacji. Jakież było zdumienie chlebodawcy Izydora, gdy ujrzał go pogrążonego w modlitwie, podczas gdy pracę wykonywały za niego tajemnicze postaci - mówiono, iż były to anioły. Po zakończonej modlitwie Izydor pracowicie orał i w tajemniczy sposób zawsze wykonywał zaplanowane na dzień prace polowe. Pobożna postawa świętego rolnika i jego gorliwa praca powodowały zawiść u innych pracowników. Jednak z czasem, będąc świadkami jego świętego życia, zmienili nastawienie i obdarzyli go szacunkiem. Ta postawa świętości wzbudziła również u Juana Vargasa (gospodarza, u którego Izydor pracował) podziw. Przyszły święty ożenił się ze świątobliwą Marią Torribą, która po śmierci (ok. 1175 r.) cieszyła się wielkim kultem u Hiszpanów. Po śmierci męża Maria oddawała się praktykom ascetycznym jako pustelnica; miała wielkie nabożeństwo do Najświętszej Marii Panny. W 1615 r. jej doczesne szczątki przeniesiono do Torrelaguna. Św. Izydor po swojej śmierci ukazać się miał hiszpańskiemu władcy Alfonsowi Kastylijskiemu, który dzięki jego pomocy zwyciężył Maurów w 1212 r. pod Las Navas de Tolosa. Kiedy król, wracając z wojennej wyprawy, zapragnął oddać cześć relikwiom Świętego, otworzono przed nim sarkofag Izydora, a król zdumiony oznajmił, że właśnie tego ubogiego rolnika widział, jak wskazuje jego wojskom drogę...
Izydor znany był z wielu różnych cudów, których dokonywać miał mocą swojej modlitwy. Po śmierci Izydora, po upływie czterdziestu lat, kiedy otwarto jego grób, okazało się, że jego zwłoki są w stanie nienaruszonym. Przeniesiono je wówczas do madryckiego kościoła. W siedemnastym stuleciu jezuici wybudowali w Madrycie barokową bazylikę pod jego wezwaniem, mieszczącą jego relikwie. Wśród licznych legend pojawiają się przekazy mówiące o uratowaniu barana porwanego przez wilka, oraz o powstrzymaniu suszy. Izydor miał niezwykły dar godzenia zwaśnionych sąsiadów; z ubogimi dzielił się nawet najskromniejszym posiłkiem. Dzięki modlitwom Izydora i jego żony uratował się ich syn, który nieszczęśliwie wpadł do studni, a którego nadzwyczajny strumień wody wyrzucił ponownie na powierzchnię. Piękna i nostalgiczna legenda, mówiąca o tragedii Vargasa, któremu umarła córeczka, wspomina, iż dzięki modlitwie wzruszonego tragedią Izydora, dziewczyna odzyskała życie, a świadkami tego niezwykłego wydarzenia było wielu ludzi. Za sprawą św. Izydora zdrowie odzyskać miał król hiszpański Filip III, który w dowód wdzięczności ufundował nowy relikwiarz na szczątki Świętego.
W Polsce kult św. Izydora rozprzestrzenił się na dobre w siedemnastym stuleciu. Szerzyli go głównie jezuici, mający przecież hiszpańskie korzenie. Izydor został obrany patronem rolników. W Polsce powstawały również liczne bractwa - konfraternie, którym patronował, np. w Kłobucku - obdarzone w siedemnastym stuleciu przez papieża Urbana VIII szeregiem odpustów. To właśnie dzięki jezuitom do Łańcuta dotarł kult Izydora, czego materialnym śladem jest dzisiaj piękny, zabytkowy witraż z dziewiętnastego stulecia z Wiednia, przedstawiający modlącego się podczas prac polowych Izydora. Do łańcuckiego kościoła farnego przychodzili więc przed wojną rolnicy z okolicznych miejscowości (które nie miały wówczas swoich kościołów parafialnych), modląc się do św. Izydora o pomyślność podczas prac polowych i o obfite plony. Ciekawą figurę św. Izydora wspierającego się na łopacie znajdziemy w Bazylice Kolegiackiej w Przeworsku w jednym z bocznych ołtarzy (narzędzia rolnicze to najczęstsze atrybuty św. Izydora, przedstawianego również podczas modlitwy do krucyfiksu i z orzącymi aniołami). W 1848 r. w Wielkopolsce o wolność z pruskim zaborcą walczyli chłopi, niosąc jego podobiznę na sztandarach. W 1622 r. papież Grzegorz XV wyniósł go na ołtarze jako świętego.

CZYTAJ DALEJ

Nazaret Domem Modlitwy

2024-05-15 14:49

[ TEMATY ]

rekolekcje

nazaretanki

Mat. prasowy

Siostry Nazaretanki zapraszają serdecznie wszystkich pragnących pogłębić życie duchowe i relację z Bogiem na rekolekcje pt. "Nazaret Domem Modlitwy".

Rekolekcje odbędą się w dniach 14 -15 czerwca w Olsztynie k. Częstochowy (piątek od 18.00 do soboty ok.21.00).

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję