Reklama

Niedziela na Podbeskidziu

Nowe podcastowe i radiowe audycje biskupa Romana Pindla

Dwa przejawy oddziaływania tekstu biblijnego (Dz 2, 1-41) o Zesłaniu Ducha Świętego przybliża bp Roman Pindel w nowym odcinku swej podcastowej i radiowej audycji. Jednym z analizowanych przykładów jest ikona na święto Pięćdziesiątnicy, drugi zaś to kwatera prawego skrzydła Ołtarza Mariackiego, z ukazaną w formie płaskorzeźby Maryją z dwunastoma apostołami.

[ TEMATY ]

podcast

audycja biblijna

Commons.wikimedia.org

Zesłanie Ducha Świętego, Czeski Mistrz, 1413-1415

Zesłanie Ducha Świętego, Czeski Mistrz, 1413-1415

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Oba dzieła pochodzą z różnych epok i kręgów kulturowych. Nie są prostą ilustracją tekstu biblijnego, lecz wyrazem własnego zrozumienia fragmentu Dziejów Apostolskich i pragnienia wyrażenia przesłania w obrazie czy rzeźbie” – zaznacza autor programu i zauważa, że najstarsze przedstawienia wydarzenia z dziejów Apostolskich pierwotnie ukazywały wniebowstąpienie razem z zesłaniem Ducha Świętego.

Później jednak przedstawia się jedynie zstąpienie Ducha Świętego na zgromadzonych dwunastu mężczyzn z pustym miejscem pośrodku, co miało wyrażać przekonanie, że na Maryję zstąpił Duch Święty już w Nazarecie (Łk 1, 35). Z czasem przedstawia się Matkę Bożą zasiadającą pośrodku apostołów, natomiast wcześniejsze przedstawienia bez postaci Maryi z pustym miejscem między Piotrem i Pawłem miało oznaczać Chrystusa obecnego jako Głowa Kościoła” – wylicza.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Refleksja biskupa nad kompozycją ikony na święto Pięćdziesiątnicy akcentuje sposób prezentacji zgromadzanych w Wieczerniku, oczekujących na obiecany Dar z nieba, „który bez przeszkód może na nich zstąpić, a na co wskazuje brak dachu nad miejscem przebywania dwunastu mężczyzn”.

Reklama

Z kolei analizując należącą do tradycji zachodniej formę przedstawienia tego samego wydarzenia przez Wita Stwosza zauważa, że twórca umieszcza Maryję w centrum sceny jako dominującą w zgromadzeniu apostołów. „Traktuje on zstąpienie Ducha Świętego na zgromadzonych w Wieczerniku jako powód radości Maryi, porównywalnej z tą, którą przeżywała wtedy, gdy zstąpił na Nią Duch Święty, a ona poczęła Syna Bożego. Taki sens wydarzenia przedstawionego w Dziejach Apostolskich wynika z zestawienia obu skrajnych scen cyklu, przedstawiających wpierw poczęcie Syna Bożego, a następnie narodziny Kościoła” – zaznacza i zachęca do precyzyjnego odczytania przesłania tego późnośredniowiecznego dzieła.

Właśnie zwrócenie uwagi na rolę Pisma Świętego w kontekście zesłania Ducha Świętego ma szczególne znaczenie w dziele Stwosza. W nowej sytuacji, w której znaleźli się apostołowie, pierwszą pomocą jest dla nich Duch Święty, drugą zaś Kościół, którego ucieleśnieniem jest Maryja rozumiejąca lepiej słowo Boże i gotowa rozważać je z tymi, którym towarzyszy od pierwszych chwil Kościoła. Dostrzega to Wit Stwosz w Krakowie przed 1490 rokiem, zanim wystąpi Marcin Luter i zanim Norymberga zdecyduje się przyjąć jego naukę w 1525 roku” – kończy biblista.

https://diecezja.bielsko.pl/aktualnosci/audycja-biblijna-dwa-przedstawienia-zeslania-ducha-swietego/


Reklama

Wypowiedzi Jana Pawła II i Benedykta XVI na temat Ducha Świętego przywołuje bp Roman Pindel we wcześniejszym odcinku swej podcastowej i radiowej audycji biblijnej. Hierarcha zauważa, w jaki sposób o wydarzeniach w Jerozolimie w dniu Pięćdziesiątnicy nauczają ci dwaj papieże, a w szczególności przygląda się, jak znany tekst oddziałuje na nich w kontekście tych problemów i pytań Kościoła, jakie się pojawiały w konkretnych czasach. Biblista przytacza wygłoszoną 17 czerwca 1998 roku przez papieża z Polski katechezę na audiencji ogólnej na Placu św. Piotra. Zauważa, że Jan Paweł II chce wyjaśnić sens nie jednego, ale dwóch posłań Ducha Świętego.

Pierwsze miało miejsce w Niedzielę Zmartwychwstania, drugie w Pięćdziesiątnicę. Zgodnie z zasadami katolickiej interpretacji Pisma Świętego, papież analizuje tekst z Dziejów Apostolskich w kontekście całej Biblii oraz przywołuje głos żywej tradycji Kościoła, w tym, co ciekawe, własną encyklikę Dominum et vivificantem. To dzięki temu słuchacz może odkryć znaczenie tego zstąpienia Ducha Świętego w kontekście całych dziejów zbawienia” – tak biskup rozpoczyna szczegółową rekonstrukcję wypowiedzi papieskiej, która przybliża tożsamość Ducha Świętego.

Z kolei Benedykt XVI, jak zaznacza biskup, w homilii wygłoszonej 31 maja 2009 roku podkreśla nieco inne niż Jan Paweł II treści teologiczne tekstu o zesłaniu Ducha Świętego. „Widzi w tym dniu realizację zapowiedzi Jezusa wobec uczniów w drodze do Jerozolimy, kiedy mówił: przyszedłem ogień rzucić na ziemię i jakże pragnę, żeby już zapłonął” (Łk 12 49) – stwierdza autor podcastu. Zwraca też uwagę, że pod koniec kazania Benedykt XVI przekonuje, że Duch Święty przezwycięża i rozprasza lęki ludzi, aby byli odważni i ufni w potęgę Bożej miłości.

Reklama

Teksty obu papieży stanowią świadectwo wiary w formie nauczania, które ujawnia oddziaływanie słowa Bożego u każdego z nich w nieco inny sposób. Te różnice wynikają z posiadanego warsztatu teologicznego, indywidualnej wrażliwości na aktualną sytuację i wyzwania, ale także bezpośredniego działania Ducha Świętego na tych, którzy przemawiali” – konkluduje bp Roman Pindel.

https://diecezja.bielsko.pl/aktualnosci/audycja-biblijna-wspolczesne-nauczanie-o-zeslaniu-ducha-swietego/

Wszystkie audycje dostępne tutaj: https://podcasters.spotify.com/pod/show/biskup-roman-pindel


2023-06-28 19:23

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Audycja biblijna: jak i gdzie spotkać Zmartwychwstałego

[ TEMATY ]

podcast

audycja biblijna

Wikimedia.commons.org

Uczniowie w Emaus, Abraham Bloemaert, 1622.

Uczniowie w Emaus, Abraham Bloemaert, 1622.

„Nie tylko w Emaus można poznać Pana po łamaniu chleba” – tak bp Roman Pindel zatytułował najnowszy odcinek swej podcastowej i radiowej audycji biblijnej. Przedmiotem analizy duchowny uczynił fragment Ewangelii Łukaszowej (Łk 24 13-35) – najdłuższy tekst relacjonujący ukazywanie się Jezusa po zmartwychwstaniu. Opowiada on o dwóch uczniach idących do Emaus, którym towarzyszy Chrystus, dający się im poznać dopiero u kresu drogi.

Analizując fragment omawianego tekstu biskup precyzuje, że „z punktu widzenia narratologii istotna jest zmiana”, jaką można zauważyć w postrzeganiu Jezusa przez uczniów. „Na początku rozmowy z nieznajomym wydaje się im, że są doskonale poinformowani odnośnie faktów z ostatnich dni, nie mogą jedynie zrozumieć, dlaczego tak tragicznie zakończyła się działalność prorocka Jezusa. Nie wierzą w Jego zmartwychwstanie, nie wiedzą, co sądzić o fakcie pustego grobu i nie znają tego, co we wszystkich Pismach odnosi się do losu Mesjasza. Nieznajomego traktują wpierw jako pielgrzyma powracającego z Jerozolimy po świętach Paschy, który powinien coś wiedzieć o sprawie Jezusa” – zauważa i wskazuje na punkt zwrotny tej relacji – przywoływanie Pisma i łamanie chleba przez nieznajomego.
CZYTAJ DALEJ

Jak mógł wyglądać św. Tomasz z Akwinu?

2025-02-13 09:49

[ TEMATY ]

św. Tomasz z Akwinu

zrzut ekranu x.com/ThomisticInst

Na podstawie czaszki św. Tomasza z Akwinu, eksperci odtworzyli wizerunek Doktora Kościoła, którego ogromna mądrość wywarła głęboki wpływ na teologię i filozofię.

Główny autor nowego badania, brazylijski projektant 3D Cicero Moraes, który zrekonstruował twarze innych świętych, w tym św. Walentego – którego święto przypada 14 lutego – św. Wincentego a Paulo i św. Marcina de Porres, powiedział Daily Mail: „Początkowo zrekonstruowaliśmy czaszkę na podstawie danych fotograficznych i strukturalnych”.
CZYTAJ DALEJ

Portugalia: uroczystości z okazji 20. rocznicy śmierci s. Łucji dos Santos

W związku z 20. rocznicą śmierci siostry Łucji dos Santos, najdłużej żyjącej uczestniczki objawień maryjnych w Fatimie z 1917 roku, w tym miejscu kultu maryjnego odbyły się uroczystości upamiętniające tę portugalską karmelitankę. W czwartkowych modlitwach wzięło udział w Fatimie kilka tysięcy osób, w tym pątnicy z Polski.

Podczas Mszy św. w bazylice Trójcy Przenajświętszej rektor sanktuarium ks. Carlos Cabecinhas wskazał na siostrę Łucję jako główną krzewicielkę przesłania maryjnego z Fatimy o potrzebie nawrócenia, pokuty i modlitwy. - Proszę was o modlitwę, aby stała się ona dla całego Kościoła wzorem do naśladowania - powiedział duchowny, apelując o modlitwy w intencji beatyfikacji i kanonizacji siostry Łucji. Przypomniał, że przesłanie fatimskie, podobnie jak kult portugalskiej karmelitanki, szerzą się na całym świecie.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję