- Rabin prof. Abraham Skórka jest przykładem człowieka, który potrafi prowadzić dialog międzyreligijny w sposób szukający wspólnych fundamentów – powiedział rektor KUL ks. prof. Mirosław Kalinowski, otwierając uroczystość. Jak podkreślił, ceremonia nadania tytułu doktora honoris causa rabinowi, którego zaangażowanie w dialog żydowsko-chrześcijański bardzo ceni papież Franciszek, jest „symbolicznym uwieńczeniem działań, które w tym kierunku KUL prowadzi od lat i będzie je kontynuował”.
Przywołując patrona KUL, św. Jana Pawła II, aktywnie zaangażowanego w dialog chrześcijańsko-żydowski, ksiądz rektor zaznaczył, że bliska myśleniu papieża z Polski była idea, że „nie jesteśmy w stanie zrozumieć Chrystusa i całego kontekstu religii chrześcijańskiej bez wniknięcia w pierwszy wybór Boga, w dzieje narodu wybranego, z którego Jezus pochodził, i w mesjańskie oczekiwania tego narodu”. Przypomniał też, że długa historia stosunków między Kościołem a Synagogą jest trudna, naznaczona nieporozumieniami, uprzedzeniami i niepotrzebną wrogością. – Trzeba jednak tę ścieżkę prostować i szukać dróg porozumienia, pamiętając, że judaistycznych korzeni, z których wyrosło chrześcijaństwo, nic nie zastąpi, a ich poznanie i zrozumienie pozwoli najpełniej realizować chrześcijańskie powołanie – podkreślił ks. prof. Mirosław Kalinowski.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Uchwała Senatu KUL, na podstawie której rabin prof. Abraham Skórka otrzymał tytuł doktora honoris causa KUL, głosi, że rabin jest „wybitnym intelektualistą i nauczycielem judaizmu, a także uniwersalnym mędrcem i człowiekiem dialogu chrześcijańsko-żydowskiego”. Laudację na jego cześć wygłosił ks. prof. Mirosław S. Wróbel, który na KUL kieruje Instytutem Nauk Biblijnych. - W swoim życiu w sposób harmonijny laureat łączy wiarę i rozum, gdyż z jednej strony ma bardzo dobre wykształcenie w naukach ścisłych, z drugiej zaś jest wybitnym znawcą literatury biblijnej i rabinicznej. W jego postawie widać wyraźne dążenie do prawdy, która nie rozmywa się w subiektywnych hipotezach, lecz ma swoje źródło w Bogu Abrahama, Izaaka i Jakuba. Postawa poszukiwania prawdy otwiera go także na drugiego człowieka, w którym potrafi dostrzec godność i wartość niezależnie od przekonań religijnych, poglądów politycznych i uwarunkowań społecznych - powiedział ks. prof. Wróbel.
Reklama
- Polska była krajem, w którym od pokoleń żyli moi przodkowie. Ich kultura była moim duchowym pokarmem. Moim pierwszym językiem był jidysz, którym biegle posługuję się do dziś. Wszystko, co otrzymałem od moich dziadków i rodziców, zostało mi przekazane w tym języku – powiedział rabin prof. Abraham Skórka w wykładzie inauguracyjnym. Podkreślając znaczenie dialogu międzyreligijnego, rabin wspominał znaczenie jego rozmów z kard. Jorge Bergoglio. – Zrozumieliśmy, że prawdziwy punkt zwrotny w relacjach pomiędzy Żydami i katolikami wymaga o wiele więcej niż tylko spotkań, a mianowicie obserwacji opartej na moralnej wielkości i duchowej odwadze – powiedział rabin.
Przed uroczystością nadania tytułu doktora honoris causa KUL rabinowi Abrahamowi Skórce, rektor KUL ks. prof. Mirosław Kalinowski podkreślił, że „żyjemy w dobrych czasach dla dialogu chrześcijańsko-żydowskiego”. - Jeszcze kilkadziesiąt lat temu zapewne trudno byłoby sobie wyobrazić sytuację, w której rabin otrzymywać będzie doktora honoris causa na katolickim uniwersytecie, przy udziale i ku radości przedstawicieli Kościoła katolickiego. Nie byłoby to możliwe bez Soboru Watykańskiego II, który swoją słynną Deklaracją „Nostra aetate” z 1965 roku otworzył nowy etap w historii relacji między Żydami i chrześcijanami – powiedział.
O przyznanie tytułu doktora honoris causa dla rabina prof. Skórki zawnioskował dziekan Wydziału Filozofii KUL dr hab. Marek Lechniak, prof. KUL, po pozytywnym zaopiniowaniu przez Radę Instytutu Filozofii KUL. Przedstawiciel tej instytucji prof. Jacek Wojtysiak, omawiając działalność rabina Abrahama Skórki zwrócił uwagę, że mądrość, którą oferuje, zakorzeniona jest w tradycji. – Każdy problem (najczęściej o charakterze praktycznym lub egzystencjalnym) rozpatruje on w dwóch etapach. Zaczyna od obiektywnego opisu sytuacji, a następnie poszukuje w Biblii Hebrajskiej i w późniejszej tradycji żydowskiej tekstów, które tę sytuację oświetlają. Takie podejście stanowi dla nas chrześcijan wspaniałe świadectwo sięgania po Biblię jako lampę na ścieżkach naszego życia oraz daje nam głęboką lekcję czytania tu i teraz Biblii i jej komentarzy – stwierdził profesor. - Jako katolicka społeczność akademicka powinniśmy błogosławić Boga, dziękując Mu także za rabina Abrahama Skórkę, i powinniśmy dziękować samemu rabinowi za wszystko, czego dokonał dla nas i dla dialogu chrześcijańsko-żydowskiego – dodał prof. Wojtysiak.
Reklama
Prof. Abraham Skórka jest naukowcem, rabinem, teologiem i nauczycielem judaizmu. Urodził się w Argentynie w 1950 r., w 1973 r. zakończył studia na wydziale chemii. Jednocześnie ukończył studia rabinackie i został rabinem. W 1979 r. uzyskał na uniwersytecie w Buenos Aires doktorat na podstawie pracy z dziedziny biofizyki. Dodatkowo studiował w żydowskim seminarium rabinicznym Jewish Theological Seminary of America w Nowym Jorku, najważniejszym ośrodku judaizmu konserwatywnego, który stara się łączyć tradycje religijne z nowoczesnością, między innymi z nauką uniwersytecką. Od 1973 r. był rabinem kongregacji w Buenos Aires, głównie – od 1976 do 2018 r. – synagogi Benei Tikva. Był wykładowcą nie tylko w seminarium rabinicznym, ale też na uniwersytetach w Buenos Aires, a po przejściu na emeryturę w 2018 r. na uniwersytetach amerykańskich – w Filadelfii (Saint Joseph’s University, Gratz College) i obecnie w Waszyngtonie (Georgetown University).
Reklama
Więcej na www.kul.pl