Chińscy biskupi są obecni na synodach dopiero po raz trzeci. Poprzednio uczestniczyli w zgromadzeniu nt. młodzieży w 2018 roku i w pierwszej sesji zgromadzenia nt. synodalności w 2023 roku, jednak jedynie w części obrad.
Przed podpisaniem watykańsko-chińskiego porozumienia w sprawie nominacji biskupich w 2018 roku żaden biskup z Chin kontynentalnych nie mógł brać udziału w Synodach Biskupów, podobnie jak wcześniej w Soborze Watykańskim II.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Reklama
W swoim wystąpieniu bp Yang Yongqiang wyjaśnił, że chińscy katolicy, kierując się biblijną wskazówką: „być wszystkim dla wszystkich”, aktywnie dostosowują się do społeczeństwa, służą mu, trzymają się kierunku sinizacji katolicyzmu i głoszą Dobrą Nowinę. „Kościół katolicki w Chinach rozpoczął aktywną wymianę wizyt ze wspólnotami katolickimi na całym świecie w oparciu o zasady równości, przyjaźni i wzajemnego szacunku. Prowadzimy rozmowy na tematy takie jak ewangelizacja i duszpasterstwo w Kościele, służba społeczna i studiowanie teologii; aktywnie uczestniczymy w międzynarodowych spotkaniach i modlitwach religii o pokój; staramy się być jak «światło i sól» dla pokoju na świecie i promowania wspólnoty, w której ludzkość może cieszyć się wspólnym losem; wreszcie poprzez różnego rodzaju projekty wspieramy rozwój” - wyliczał hierarcha. Na zakończenie zaprosił „wspólnoty katolickie i grupy religijne ze wszystkich krajów, które pragną odwiedzić Kościół w Chinach”.
Z kolei przemówienie bp. Zhana Silu skupione było na historii chrześcijaństwa w Chinach. Przypomniał postać jezuickiego misjonarza o. Matteo Ricciego i jego „eksperyment”, polegający na akomodacji Ewangelii do różnych „praktyk życia ludzkiego”. Zauważył, że „rozeznawanie różnic kulturowych i potrzeba zachowania autentyczności wiary chrześcijańskiej stały się źródłem zamieszania dla misjonarzy w Chinach”, co doprowadziło do słynnej kontrowersji w sprawie rytów [XVII-wiecznego sporu między jezuitami a innymi zgromadzeniami zakonnymi o zasady działalności misyjnej - KAI]. „Z historycznego punktu widzenia, jednym z powodów tego niepowodzenia było to, że Kościół zignorował różnice i komplementarność ludzkich kultur” - zauważył hierarcha.
Zwrócił też uwagę, że „być Kościołem synodalnym zaangażowanym w misję ewangelizacyjną oznacza szanować i wsłuchiwać się w głosy różnych historii, kultur i tradycji na drodze poszukiwania ostatecznego celu ludzkości, którym jest Bóg”. Wśród problemów, z którymi Kościół w Chinach musi się zmierzyć z nowym spojrzeniem, wymienił następujące pytania: „jak poradzić sobie z wyzwaniami, jakie małżeństwa mieszane stwarzają dla wychowania w rodzinie; jak dostosować się do lokalnych przepisów i regulacji; jak rozwiać pomieszanie, jakie istnieje wśród ludzi świeckich, pomiędzy religijnością ludową a niektórymi aspektami tradycyjnej kultury”.
„Kościołowi w tym nowym czasie powierzono nowe zadanie rozeznania, chociaż głos Ducha Świętego jest zawsze cichy i trudny do rozróżnienia. Właśnie dlatego uczenie się z pokorą z doświadczeń historycznych i współczesnych jest ważnym sposobem ewangelizacji, czyli rozpoznawania nowej drogi, którą Pan wskazuje Kościołowi” - powiedział bp Zhan Silu.