Reklama

Niedziela Małopolska

Miłość motywem i siłą ewangelizacji

Nie chcemy Panu Bogu mówić „co i jak”, chcemy Go słuchać „co i jak” - zapowiadał bp Grzegorz Ryś w lutym podczas Mszy św. dziękczynnej za ubiegłoroczną ewangelizację Krakowa. Podkreślił, że kryzys wiary to nie motyw do ewangelizacji. Kluczem jest doświadczenie Bożej miłości, to, że słyszę od Boga: „jesteś kimś”. Nieprzypadkowo Eucharystię odprawiono wtedy w Nowej Hucie

Niedziela małopolska 27/2013, str. 5

[ TEMATY ]

ewangelizacja

Małgorzata Cichoń

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ta część naszego miasta, gdzie bł. Jan Paweł II po raz pierwszy użył słowa „nowa ewangelizacja”, przez kilkanaście najbliższych miesięcy staje się miejscem szczególnej realizacji tej misji. Zgodnie z zapowiedzią, rozpoczęto od intensywnego „słuchania”: 16-22 czerwca w nowohuckiej Arce Pana trwało nieustające modlitewne Jerycho.

Stawanie w wyłomie

Jesteśmy w kościele parafialnym p.w. Matki Bożej Królowej Polski w Nowej Hucie-Bieńczycach, zwanym Arką Pana. To miejsce-symbol, o znaczącym adresie: ul. Obrońców Krzyża 1. We wnętrzu świątyni uwagę przykuwa ekspresyjna rzeźba Bolesława Chromego przedstawiająca Chrystusa zmartwychwstającego z krzyża. Zbawiciel ma duże ręce i dłonie, jego pierś jest mocno wysunięta do przodu, jakby odsłaniająca serce.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Kaplica Pojednania, na ołtarzu wystawiony Najświętszy Sakrament, w tle obraz Jezusa Miłosiernego. Rozważania prowadzi właśnie wspólnota „Nazaret” z Myślenic. Jeden z mężczyzn czyta słowa rodziców, którzy zauważają różne deficyty u swoich dzieci, wynikające z braku otrzymanej przez nie miłości. Dorośli proszą Chrystusa, by na nowo potrafili okazywać ją swoim dzieciom. Patrzę na osoby w kaplicy. Spostrzegam siwo-srebrne włosy, głównie pań… Zupełnie inne postury widać podczas adoracji prowadzonej w nocy z piątku na sobotę przez wspólnotę „Mężczyźni św. Józefa”. Swoje czuwanie nazwali „Męską nocą stawania w wyłomie”, a ich mottem były słowa z Księgi Ezechiela: „I szukałem wśród nich męża, który by wystawił mur i stanął w wyłomie przede mną, by bronił tej ziemi” (Ez 22, 30).

Jezusa w Najświętszym Sakramencie w poszczególnych godzinach adorują krakowskie wspólnoty: „Janki”, Przymierza Rodzin „Mamre”, „Ruah”, „Sykomora”, „Charisma”, „Metanoia”, „Przemienienie”, „Liberatio”, „Głos na Pustyni”, „Misericordia”, „Betania”, „Nowe Jeruzalem”, „Wieczernik”, „Krzew Winny”, „Emmanuel”, a także: Szkoła Nowej Ewangelizacji Ojców Pallotynów, Szkoła Nowej Ewangelizacji „Ain-Karim”, Ruch Światło-Życie, Wyższe Seminarium Duchowne Archidiecezji Krakowskiej, Grupa Modlitewna Ojców Pijarów. Obecne są również wspólnoty spoza Krakowa: „Magnificat” (Węgrzce), modlitewna - „Karmel” (Czerna), „Galilea” (Stryszawa - Kraków), Wspólnota Św. Krzyża (Zakopane) oraz wspomniana - „Nazaret” z Myślenic.

Jak walczyć z idolami?

„Jerycho” kończy się Eucharystią odprawioną w Arce Pana pod przewodnictwem biskupa Grzegorza Rysia odpowiedzialnego za Sekretariat ds. Nowej Ewangelizacji w Archidiecezji Krakowskiej, który był organizatorem nowohuckiego czuwania.

Reklama

- Nie można wybrać lepszej Ewangelii na zakończenie modlitwy, która trwała niemal tydzień, 24 godziny na dobę, bo Ewangelia mówi nam o Jezusie, który jest na modlitwie i o uczniach, którzy są z Nim - zaczął homilię bp Grzegorz. - Jezus zwrócił się do uczniów z zapytaniem: „Za kogo uważają mnie tłumy?”. Łukasz nie napisał, gdzie to było, natomiast napisał, że dialog, który się wydarzył, narodził się z modlitwy. Biskup zaznaczył, że z relacji innych ewangelistów wiemy, że rozmowa miała miejsce w Cezarei Filipowej, będącej „syntezą idolatrii, bałwochwalstwa”: - Dookoła nas idoli nie brakuje. Co ma robić człowiek, który jest skonfrontowany z taką rzeczywistością? Modlić się. Musisz, tak jak Jezus, wejść w tę konfrontację przez modlitwę. Gdyby nie modlitwa, zmagalibyśmy się ze złem w kompletnie nie Jezusowy sposób.

Bp Ryś zwrócił uwagę na postawę Zbawiciela: - Jak On od tej modlitwy wstaje, już wie, co robić. „Syn człowieczy musi wiele wycierpieć”: Ja muszę pokazać miłość, która jest radykalna. Dokonać przejścia ze śmierci do życia, by pokazać, czym jest miłość Boga do człowieka. Miłość, która jest zdolna do ofiary z siebie samego, potrafi unieść, wziąć na siebie konsekwencje wszystkich ludzkich, idiotycznych decyzji. Biskup Grzegorz podkreślił też kończące ten dialog z uczniami słowa Jezusa: „Nikomu o tym nie mówcie”, a następnie wezwanie: „Jeśli kto chce iść za Mną, niech się zaprze samego siebie, niech co dnia weźmie krzyż swój i niech Mnie naśladuje”. Wyjaśnił, że w ten sposób Jezus zaprasza uczniów, by weszli w Jego doświadczenie Paschy: - Chodźcie za mną. A potem będziecie o tym mówić. Ale dopiero wtedy, jak doświadczycie, że Jam zmartwychwstał.

Wydarzy się w Nowej Hucie…

Tak jak wydarzenie „Bliżej Mocniej Więcej” na stadionie Cracovii i w sanktuarium Bożego Miłosierdzia było wejściem Archidiecezji Krakowskiej w Rok Wiary, tak jego zamknięciem będzie nowohuckie Forum Nowej Ewangelizacji pod hasłem: „Cały Kościół - Całą Ewangelię - Całemu Światu”. - 14-16 listopada spotkamy się w cysterskim klasztorze w Mogile - informuje Karol Sobczyk z Sekretariatu ds. Nowej Ewangelizacji. - Będzie to wydarzenie ogólnopolskie, pod patronatem KEP. Spodziewamy się blisko tysiąca zarejestrowanych uczestników. Każdy dzień będzie się składał z dwóch części - zamkniętej, dla uczestniczących w forum liderów wspólnot i kapłanów, oraz wieczornej, ogólnodostępnej, kiedy to odbywać się będą celebracje. Zaprosiliśmy osoby z całego świata, które mają swój wkład w dzieło nowej ewangelizacji. Będziemy pogłębiać refleksję na temat jej obecnego kształtu, a także rozeznawać kierunki na przyszłość. Karol Sobczyk dodaje, że w czerwcu 2014 r. planowane jest duże wydarzenie ewangelizacyjne na terenie Nowej Huty.

2013-07-03 12:33

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wyzwania nowej ewangelizacji (cz. 1)

Zdarzyło mi się uczestniczyć w opisywanym na łamach naszej gazety I Kongresie Nowej Ewangelizacji, który miał miejsce w dniach 28-31 lipca w Kostrzynie nad Odrą, a także doświadczać jej praktycznej formy podczas Przystanku Jezus. Zdaję sobie sprawę z faktu, że o nowej ewangelizacji ostatnio mówi się bardzo wiele. To dobrze. Jednak wśród rozmaitych głosów, które opisują to, czym jest, na czym ma polegać nowa ewangelizacja i kto nią ma się zajmować, występuje niekiedy chaos interpretacyjny i znaczeniowy. Dlatego też zachęcony wystąpieniem abp. Rino Fisichellego pomyślałem o tym, że jako świecki postaram się dokonać pewnej interpretacji tego zagadnienia. Dlaczego nowa ewangelizacja, skąd ten pomysł, jakie są jej przesłanki? Jest to pytanie o zasadniczym znaczeniu, gdyż udzielona na nie poprawna odpowiedź może uspokoić różne grupy komentatorów. Bardziej czy mniej życzliwych temu przedsięwzięciu, którzy niekiedy interpretują ją jako konkurencję wobec dotychczasowych form ewangelizowania czy też jako pośrednią formę krytyki tych, którzy przez lata gorliwie i sumiennie spełniali swoje chrześcijańskie obowiązki. Ani jeden, ani drugi motyw nie przyświeca pomysłodawcom i twórcom nadania nowej dynamiki ewangelizacji. Zarówno szacunek i respekt wobec tych, którzy nieodmiennie od lat „są siewcami na polach Pana Boga”, jak i zrozumienie obecności różnych nurtów i rytów w dawaniu świadectwa i posługi Kościołowi są punktem wyjścia. Akceptacja obecności jednego i drugiego. Radość z faktu współistnienia i obustronnego wzmacniania się modlitwą i czerpania z garnca szerokiej palety możliwości. Wobec powyższego, na z pretensją kierowane wobec nowych ewangelizatorów słowa: „Uważasz, że co? Dotychczas nic się tu nie robiło?” albo: „Skoro tak wiele działań było, to dlaczego Kościoły pustoszeją? Uważasz, że to nasza, starych księży, wina?” – odpowiedź jest jedna. Nie wskazujemy winnych, nie szukamy też ich, gdyż nie w tym rzecz. Rzeczą ważniejszą jest odpowiedź na pytanie: Jak odwrócić tendencję dotyczącą kryzysu wiary w ogóle? Nowa ewangelizacja nie jest zatem ani wbrew komuś, ani za coś – jako proces zastępowania czegoś starego czymś nowym. Jest bowiem procesem stałym, osadzonym w naszym zobowiązaniu, jakie na siebie przyjęliśmy przez fakt chrztu św. i Komunii św. Nie jest więc reaktywną wobec czegoś na tu i teraz. Jest zaś naszym, wiernych, odzewem na wezwanie – posłanie, jakie do nas skierował i kieruje nieustannie Jezus – „głoszenia Jego Ewangelii wszelkiemu stworzeniu” (Mk 16,15). Jednak, mimo wszystko, nieustępliwy czytelnik spyta: „No dobrze, a dotychczasowe formy ewangelizacji, przecież jej dokonywaliśmy?”. Nie powinniśmy ich porzucać. Nie stanowią one jakiegoś balastu czy jądra sporu. Gdyż to, o co chodzi w nowej ewangelizacji, to takie wypełnianie ewangelizacji argumentami, treścią spójną wobec poszukiwań aksjologicznych i nowym typem komunikowania się i myślenia swoistego dla człowieka XXI wieku, że zechce on nakłonić ucha ku naszym racjom, że odnowi w sobie pożądliwość Pana Boga, wybudzi się z letargu wiary. Człowiek bywa wobec gwałtu współczesności zadawanego na jego świadomości bezradny, z czasem staje się bezwolny, zagubiony, łatwy do manipulacji. Wmawiane mu treści, na różnym poziomie manipulowania prawdą, przykrywają rzeczywistość transcendentną, sugerując człowiekowi, że ważne jest to, co „tu i teraz”, nie uwzględniając żadnego potem w sensie duchowym. Także człowiek wiary staje w obliczu tego typu manipulacji. Bywa, że jej ulega. Cieszyć się należy, gdy jest krytyczny, wątpiący, nieugięty. Jednak każdorazowo trzeba mu pomóc nie upadać, nie oddalać się, trwać! Wyciągnąć rękę do współbraci w wierze, którzy osłabli w trudzie mocowania się z przekazami wypierającymi nas z przestrzeni publicznej to jedno, a drugie – odmawiającymi nam wyznawania naszej wiary. Sądzę także, że nowa ewangelizacja to jakby nowa dynamika, nowy impuls, ożywiający krwiobieg Kościoła i nas samych, świeckich i konsekrowanych, w jego wspólnocie. Wyzwalająca na naszych twarzach uśmiech i radość tych, którzy mimo wszystko wierzą, bo wiedzą, jaki był i jest sens śmierci i zmartwychwstania Jezusa. Uśmiech na twarzach tych, którzy mają solidne podstawy swojej wiary, są gorliwi w jej wyznawaniu i nie stronią od dzielenia się Dobrą Nowiną i dawania świadectwa. Mocni duchem iskrzą się jak gwiazdozbiór nowej ewangelizacji – podobni do Najświętszej Maryi Panny, Gwiazdy Nowej Ewangelizacji. Wiemy, że pójście na skróty, jakieś kompromisy i półśrodki w zetknięciu z nachalnością, gwałtownością i zaborczością otaczającego nas świata nie zdają rezultatu. Jedynie wystawiają nas na śmieszność i zarzut naiwności i nieskuteczności działania. Wobec powyższego musimy osiągać nową jakość i większą skuteczność, nic nie tracąc z czytelności doktryny i jej nieugiętości. Poczynając od nas samych. Dokonując najpierw własnego wglądu w jakość mojej wiary i mojej obecności w Kościele.
CZYTAJ DALEJ

Tatry: Mandaty za rozświetlenie krzyża na Giewoncie w rocznicę śmierci Jana Pawła II 

2025-04-08 12:15

[ TEMATY ]

Giewont

Agata Kowalska

Straż Tatrzańskiego Parku Narodowego ukarała mandatami po 500 zł dwie osoby, które w 20. rocznicę śmierci Jana Pawła II - 2 kwietnia o godz. 21.37 – rozświetliły krzyż na Giewoncie - dowiedziała się PAP. W tym celu dwóch mężczyzn na szczyt wyniosło lampy akumulatorowe.

Rozświetlenie krzyża w hołdzie papieżowi Polakowi zostało zapoczątkowane w 2005 roku, w dniu pogrzebu Jana Pawła II. Jak co roku, także tym razem poświata ze szczytu była dobrze widoczna z Zakopanego i wzbudziła duże zainteresowanie mieszkańców oraz turystów.
CZYTAJ DALEJ

Świdnica. Wychowywać mądrze

2025-04-09 10:51

[ TEMATY ]

Świdnica

prezentki

ks. Mirosław Benedyk/Niedziela

Siostry prezentki i nauczyciele podczas spaceru po świdnickiej starówce

Siostry prezentki i nauczyciele podczas spaceru po świdnickiej starówce

W świecie, gdzie wiele wartości ulega zatarciu, są miejsca i chwile, które pozwalają złapać duchowy oddech. Taki właśnie był dzień skupienia nauczycieli, wychowawców i współpracowników dzieł apostolskich Sióstr Prezentek, który odbył się 5 kwietnia w Świdnicy.

Spotkanie zgromadziło blisko setkę osób z placówek prowadzonych przez zgromadzenie w całej Polsce – od Krakowa, przez Warszawę i Buków, po Rzeszów i Częstochowę.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję