Odbywające się w archikatedrze łódzkiej od 2006 r. Dni Muzyki Organowej i Kameralnej są imprezą cenioną przez melomanów. W październiku ten współorganizowany przez Fundację „Carpe diem” festiwal miał jubileuszową, piętnastą edycję. Jak zwykle, kierownictwo organizacyjne sprawowała Joanna Przybył, zaś artystyczne Jakub Garbacz, pierwszy organista katedralny.
Inaugurację jubileuszowych, jesiennych Dni stanowił recital związanego z Krakowem i Warszawą organisty Józefa Serafina. W Fantazji i fudze g-moll oraz trzech preludiach chorałowych Bacha zaimponował on precyzją i przejrzystością w realizacji polifonii. W miniaturach Alaina i poemacie „Orfeusz” Liszta podobać się mogło zróżnicowanie kolorystyczne. Z kolei „Apparition de l’Eglise éternelle” Messiaena odznaczało się nastrojem mistycznym. Najwięcej dramatyzmu zawarł Serafin w improwizacji Tournemira na temat Te Deum.
Kolejny wieczór też był solowym popisem wirtuoza organów. Reprezentujący Częstochowę Jan Mroczek nastawił się głównie na oddziaływanie „symfonicznymi” brzmieniami instrumentu. Było to szczególnie wyraźne w Allegro maestoso z III Symfonii fis-moll Vierna i Symphonie-Passion Dupré’a. Niebanalną rejestracją odznaczały się utwory Guillou’a, de Grigny’ego oraz Francka. Niezawodność techniczna cechowała m.in. interpretację Bachowskiej Fantazji c-moll.
Następny, kameralny koncert wypełnili goście z Włoch. Organista Michele Croese błyskotliwie wykonał motoryczne Concerto III delle Stravaganze Vivaldiego oraz, silnie akcentując kontrasty, Sinfonię Morandiego. Izabela Szlachetko, która koncertowała na flügelhornie. Wraz z akompaniującym jej Croese’m zaprezentowała transkrypcje trzech chorałów Bacha, a potem dwie fantazje Arbana na tematy z oper Verdiego. Pięknie kształtowała frazę, natomiast pewien niedosyt sprawiły utwory niedające okazji do popisu wirtuozowskiego.
Podczas koncertu finałowego wystąpiła, założona latem bieżącego roku i pracująca pod dyrekcją Grzegorza Wierusa, Młodzieżowa Orkiestra Regionu Łódzkiego „Sinfonietta”, skupiająca uczniów kilku szkół muzycznych. Młodzi instrumentaliści dzielnie spisali się w obu kompozycjach: Koncercie d-moll Bacha na dwoje skrzypiec (solistkami sprawnie realizującymi swoje partie były należące do zespołu Karolina Urbaniak i Magdalena Ziarkowska) i Symfonii g-moll KV 550 Mozarta.
Już w najbliższy czwartek, 12 stycznia, w Będzinie rozpocznie się wielkie kolędowe święto – 23. edycja największego kolędowego przeglądu, Międzynarodowego Festiwalu Kolęd i Pastorałek im. ks. Kazimierza Szwarlika, którego patronem medialnym i przyjacielem jest od lat Tygodnik Katolicki "Niedziela". – Mamy nadzieję, że gorące serca naszych wykonawców i ich wspaniały śpiew rozgrzeją mroźny klimat i sprawią, że zatęsknimy za Świętami, z którymi nieodłącznie kojarzą się kolędy i pastorałki – mówi ks. Piotr Pilśniak, dyrektor Festiwalu.
Trzydniowe przesłuchania finałowe są zwieńczeniem grudniowych eliminacji, w których wystartowało 1500 solistów, chórów i zespołów z Polski, Ukrainy i Białorusi. 134 najlepszych wykonawców od czwartku do soboty przyjedzie do Będzina, by na scenie w Szkole Muzycznej im. F. Chopina zaprezentować się przed jury złożonym z wybitnych muzycznych ekspertów, na czele z prof. dr hab. Jerzym Rachubińskim z Akademii Muzycznej w Łodzi, wspieranym przez prof. dr hab. Wiesława Delimata z Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie i ks. dr hab. Pawła Sobierajskiego z Akademii Muzycznej w Katowicach. Początek całodziennych przesłuchań każdego dnia (12-14 stycznia) o godz. 9.00.
„W naszych czasach bogatych w nowe sztuczne, obliczeniowe, przewidywalne inteligencje tajemnica męki i śmierci Chrystusa proponuje nam inny rodzaj inteligencji: inteligencję Krzyża, która nie kalkuluje, ale kocha; która nie optymalizuje, lecz daje siebie” - powiedział kaznodzieja Domu Papieskiego, o. Roberto Pasolini OFM Cap w Bazylice św. Piotra w Watykanie w czasie Liturgii Męki Pańskiej w Wielki Piątek. Przewodniczył jej w imieniu papieża Franciszka kard. Claudio Gugerotti, prefekt Dykasterii do spraw Kościołów Wschodnich.
Liturgii Męki Pańskiej rozpoczęła się w ciszy. Kard. Gugerotti ubrany w czerwony ornat podszedł przed ołtarz główny świątyni i modlił się w ciszy leżąc krzyżem. Następnie z miejsca przewodniczenia odczytał modlitwę rozpoczynającą Liturgię Słowa. Po wysłuchaniu przez zgromadzonych odśpiewanego po łacinie opisu męki i śmierci Jezusa Chrystusa z Ewangelii według św. Jana kazanie, zgodnie z tradycją tego dnia, wygłosił kaznodzieja Domu Papieskiego, o. Roberto Pasolini OFM Cap.
- Została ta śmierć przemieniona mocą Chrystusowej miłości w dar życia, który nieustannie sprawowany jest w każdej Mszy św., będącej pamiątką Jego nieskończonej miłości – mówił abp Marek Jędraszewski w czasie Mszy Wieczerzy Pańskiej, sprawowanej w katedrze na Wawelu.
W czasie homilii abp Marek Jędraszewski wskazał na siedem odsłon tego „wyjątkowego wieczoru i nocy, do których od samego początku zdążała publiczna działalność Jezusa z Nazaretu”. Po pierwsze były to wieczór i noc „paschalnej wieczerzy”, po drugie – „miłości służebnej”. W tym kontekście metropolita krakowski zwrócił uwagę na gest umycia nóg Apostołów przez Jezusa oraz słowa ustanowienia Eucharystii. – Poprzez te słowa Pan Jezus przemienił swoją śmierć, to co go miało spotkać nazajutrz na krzyżu, w dar z siebie samego, na dar ofiarny odkupienia. To ciało miało być wydane za nas. Jego krew miała być przelana za nasze grzechy. To był Jego dar z siebie do końca – mówił arcybiskup, zaznaczając, że dlatego Eucharystia jest dziękczynieniem za dar śmierci Chrystusa. – Została ta śmierć przemieniona mocą Chrystusowej miłości w dar życia, który nieustannie sprawowany jest w każdej Mszy św., będącej pamiątką Jego nieskończonej miłości – dodawał.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.