Reklama

Franciszek: droga Jezusa nas kosztuje w świecie, który wszystko kalkuluje

„Droga Krzyżowa jest modlitwą tych, którzy są w drodze. Przecina nasze zwykłe ścieżki, abyśmy przeszli ze znużenia ku radości” - stwierdził papież Franciszek podczas Drogi Krzyżowej w Wielki Piątek w rzymskim Koloseum. Wzięło w niej udział ok. 18 tys. ludzi. Przewodniczył jej, w zastępstwie Ojca Świętego, wikariusz generalny diecezji rzymskiej, kard. Baldo Reina. Papieskie rozważania dotyczyły m.in. wolność, egoizmu, odpowiedzialności, wiary, hipokryzji, upokorzenia.

2025-04-19 00:12

PAP

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

„Droga oferowana każdemu człowiekowi - podróż do wewnątrz, rachunek sumienia, zatrzymanie się na cierpieniach Chrystusa w drodze na Kalwarię” - podkreślił Franciszek i wskazał, że Droga Krzyżowa jest rzeczywiście zejściem Jezusa „ku temu światu, który Bóg kocha” (Stacja II). Jest także „odpowiedzią, przyjęciem odpowiedzialności” przez Chrystusa. On, „przybity do krzyża”, wstawia się, stawiając się „między skłóconymi stronami” (stacja XI) i prowadzi je do Boga, ponieważ Jego „krzyż burzy mury, anuluje długi, unieważnia wyroki, ustanawia pojednanie”. Jezus, „prawdziwy Jubileusz”, odarty z szat i objawiony nawet „tym, którzy patrzą, jak umiera”, patrzy na nich „jak na umiłowanych powierzonych przez Ojca”, ukazując swoje pragnienie zbawienia „nas wszystkich, każdego z osobna” (Stacja X)

Boża ekonomia

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Papież Franciszek zachęcił do uwolnienia się od naszych własnych schematów i do zrozumienia „Bożej ekonomii”, która „nie zabija, nie odrzuca ani nie miażdży. Jest pokorna, wierna ziemi” - i do podążania drogą Jezusa, drogą „Błogosławieństw”, które „nie miażdżą, ale pielęgnują, naprawiają i chronią” (Stacja III). Jednak to „Boska ekonomia” (Stacja VII) - tak różna od dzisiejszych ekonomii „kalkulacji i algorytmów, zimnej logiki i nieubłaganych interesów” - jest tym, nad czym Franciszek się zatrzymuje. Dla ludzkości Chrystus przyjął krzyż, a jego ciężar mówi o tchnieniu Ducha, „który jest Panem i daje życie” (Stacja II). Nam natomiast „brakuje tchu z powodu unikania odpowiedzialności”. Ale, zachęcił papież, „trzeba przestać uciekać i pozostać w towarzystwie tych, których nam dałeś, w sytuacjach, w których nas postawiłeś”; tylko wtedy przestaniemy „być więźniami” samych siebie. To, co naprawdę nas obciąża, to „egoizm” i „obojętność”.

Ludzka wolność

Skazanie Jezusa na śmierć skłania do refleksji nad „dramatyczną grą naszych indywidualnych wolności” (Stacja I). Z nieodwołalnego zaufania, z jakim Bóg oddaje się „w nasze ręce”, przynosząc „święty niepokój”, mogą wyłonić się cuda: „uwalniając niesprawiedliwie oskarżonych, rozeznając złożoność sytuacji, przeciwstawiając się osądom, które zabijają”. Pozostajemy jednak „więźniami” ról, których się trzymamy, bojąc się niedogodności związanych ze zmianą kierunku naszego życia. Często dopuszczamy możliwość drogi krzyżowej. Chrystus, „milczący przed nami w każdej siostrze i bracie narażonym na osąd i uprzedzenia”, rzuca nam wyzwanie - ale tysiące powodów („argumenty religijne, spory prawne” i „tak zwany zdrowy rozsądek, który unika zaangażowania w losy innych”) przeciągają nas na stronę Heroda, kapłanów, Piłata i tłumu. Mimo to Jezus nie umywa rąk; kocha „w milczeniu”. W Stacji XI, przybity gwoździami, „pokazuje nam, że w każdych okolicznościach można dokonać wyboru” - „zadziwiającą rzeczywistość naszej wolności” - gdy towarzyszy obu przestępcom, przepuszczając obelgi jednego i przyjmując prośbę drugiego, a nawet wstawiając się za tymi, którzy Go ukrzyżowali: „Ojcze, przebacz im, bo nie wiedzą, co czynią”.

Upadek i powstanie

Reklama

W Trzeciej Stacji Jezus „upada po raz pierwszy”, nauczając, że „Droga Krzyżowa przebiega blisko ziemi: możni wycofują się z niej, tęskniąc za niebem. Jednak niebo wisi nisko i możemy je znaleźć nawet w naszych upadkach”. Podczas drugiego upadku (Stacja VII) Chrystus pokazuje nam „upadek i zmartwychwstanie”, ludzką przygodę grzechu i nawrócenia. „Wahamy się, błądzimy, gubimy się”, ale doświadczamy też radości - „radości nowych początków, radości odrodzenia”. Ludzie są „rękodziełem” - unikalną mieszanką łaski i odpowiedzialności. Jezus, uczyniony „jednym z nas”, nie bał się potknąć. My jednak często ukrywamy nasze upadki, odrzucając drogę, którą wybrał Chrystus. Boża ekonomia, w której „dziewięćdziesiąt dziewięć liczy się bardziej niż jeden”, jest nieludzka: dzisiejszy świat jest zbudowany na takiej logice „kalkulacji i algorytmów, zimnej logiki i nieubłaganych interesów”. Natomiast „boska ekonomia” jest inna. Zwrócenie się ku Chrystusowi, który upada i powstaje, jest „zmianą kursu i tempa - nawróceniem, które przywraca radość i sprowadza nas do domu”.

Jak Cyrenejczycy

W Szymonie z Cyreny (Stacja V), powracającym z pola, „włożyli na niego krzyż”, co ilustruje, jak niespodziewanie możemy natknąć się na Boga. Choć Szymon nie prosił o krzyż, wziął go na siebie. Jarzmo Chrystusa jest ciężkie, a On uwielbia angażować nas w swoje dzieło, „które orze ziemię, aby zasiać ją na nowo”. Potrzebujemy tej zaskakującej lekkości. Bez Boga trud jest daremny; „Na drodze krzyża wznosi się nowe Jeruzalem”.

Kobiety na drodze do Kalwarii

Stacje IV, VI i VIII poświęcone są kobietom: Maryi, Weronice i córkom jerozolimskim. Bycie uczniem Maryi „nie jest ofiarą, ale ciągłym odkrywaniem”. Ona, „pierwsza uczennica”, pokazuje, że „w Bogu słowa są czynami, obietnice rzeczywistością”. Chusta Weroniki nosi twarz Chrystusa - dowód „Jego decyzji, by kochać nas do ostatniego tchnienia, a nawet dłużej”, ponieważ „miłość jest silna jak śmierć”. A córki Jerozolimy, poruszone do płaczu, są wezwane do płaczu „za siebie i swoje dzieci”, ponieważ nasze zranione współistnienie, nasz zepsuty świat wymaga „łez, które są szczere, a nie tylko zdawkowe”

Jezus jest wśród tych, którzy mają nadzieję

Reklama

W stacji XIII Józef z Arymatei, „człowiek dobry i sprawiedliwy (...) oczekujący królestwa Bożego”, bierze ciało Jezusa. Chrystus jest „w rękach kogoś, kto nadal ma nadzieję, jednego z tych, którzy nie chcą myśleć, że niesprawiedliwość zawsze zwycięża”, powierzając „wielką odpowiedzialność”, ośmielając nas. Wreszcie, w stacji XIV, szabatowa cisza Wielkiej Soboty: „Naucz nas nic nie robić w tych chwilach, kiedy wymaga się od nas jedynie czekania. Naucz nas wrażliwości na pory roku na ziemi”. Jezus, „złożony w grobie”, dzieli naszą ludzką kondycję, zstępując w głębiny, których się boimy, ucząc odpoczynku, oczekiwania i przygotowując całe stworzenie na pokój zmartwychwstania.

Modlitwa końcowa

Na zakończenie papież wezwał: „`Laudato si’, mi’ Signore - Pochwalony bądź, Panie mój, śpiewał święty Franciszek z Asyżu. W tej pięknej pieśni przypomniał, że nasz wspólny dom jest jak siostra [...]. Ta siostra protestuje z powodu zła, jakie jej wyrządzamy`. `Fratelli tutti`, napisał św. Franciszek z Asyżu, zwracając się do wszystkich braci i sióstr i proponując im formę życia, mającą posmak Ewangelii”. `Umiłował nas` - mówi św. Paweł odnosząc się do Chrystusa [...] abyśmy odkryli, że od tej miłości nic `nie zdoła nas odłączyć` Przeszliśmy Drogę Krzyżową; zwróciliśmy się ku miłości, od której nic nie może nas odłączyć. Teraz, gdy Król śpi, a wielka cisza zstępuje na całą ziemię, czyniąc naszymi słowa św. Franciszka, prośmy o dar nawrócenia serca”.

Droga Krzyżowa w Koloseum zakończyła się błogosławieństwem kard. Baldo Reiny.

Ilustrowana była niezwykle sugestywnymi stacjami namalowanymi przez włoskiego malarza Gaetano Previatiego w 1902 roku. W okresie Wielkiego Postu stacje te, pochodzące z kolekcji sztuki współczesnej Muzeów Watykańskich, wystawione były w Bazylice Świętego Piotra.

Krzyż w Koloseum nieśli kolejno: kard. Reina, młodzież, członkowie Caritasu, przedstawiciele rodzin, członkowie Włoskiego Krajowego Związku Transportu Chorych do Lourdes i Sanktuariów Międzynarodowych, osoby konsekrowane, nauczyciele i wychowawcy, wdowy konsekrowane - Ordo Videorum, spowiednicy, osoby niepełnosprawne, wolontariusze Roku Jubileuszowego, migranci, sanitariusze.

Oceń: +4 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Anioł w rodzinie

Tuż po uroczystości beatyfikacji nowa błogosławiona Kościoła katolickiego „zapoznała” mnie ze swoimi bliskimi od strony matki, Wandy z domu Szlenkier. Krewni Hanny Chrzanowskiej przyjechali na krakowską uroczystość nie tylko z Polski, ale także z Francji, Stanów Zjednoczonych oraz Anglii, gdzie część rodziny wyemigrowała po II wojnie światowej

Z warszawskiej rodziny Bożogrobców – Małgorzaty i Karola (syna kuzyna Hanny Chrzanowskiej) Szlenkierów wywodzi się występujący na wielu scenach muzycznych w Polsce i za granicą tenor – Tadeusz Szlenkier. Jego kuzynem jest aktor Ksawery Szlenkier, syn Stanisława (chrześniaka Hanny Chrzanowskiej). W rodzinie Szlenkierów są więc talenty artystyczne, ale i ekonomiczne, naukowe, a także zainteresowania przyrodnicze. Przekazywane są jednak przede wszystkim „geny” służby bliźniemu.
CZYTAJ DALEJ

Watykan: Przygotowania do konklawe wkraczają w decydującą fazę

2025-04-28 08:39

[ TEMATY ]

konklawe

PAP/EPA/RICCARDO ANTIMIANI

Po pogrzebie papieża Franciszka kardynałowie wznawiają w poniedziałek w Watykanie kongregacje, czyli obrady, których celem jest przygotowanie konklawe. Obecnie najważniejszym zadaniem jest wyznaczenie daty jego inauguracji. Nieoficjalnie wiadomo, że kardynałowie są za tym, by zaczęło się ono 5 lub 6 maja.

Wybór papieża to jedno z najbardziej spektakularnych wydarzeń we współczesnym świecie, przede wszystkim ze względu na scenerię Kaplicy Sykstyńskiej i cały przywołujący wielowiekową tradycję i zarazem niezmienny rytuał. A ponieważ w nadzwyczajny sposób owiane jest to tajemnicą, pobudza wyobraźnię i domysły wywołując powszechne zainteresowanie, które daleko wykracza poza życie Kościoła.
CZYTAJ DALEJ

Wielki finał już za miesiąc

2025-04-28 19:01

Wiktor Cyran

28 kwietnia, w Press Room stadionu Tarczyński Arena, odbyła się konferencja prasowa „One Month To Go” o tematyce zbliżającego się finału Ligi Konferencji Europy, który zostanie rozegrany równo za miesiąc, 28 maja. Prelegentami tego wydarzenia byli: Wiceprezydent Wrocławia Renata Grabowska, Prezes Polskiego Związku Piłki Nożnej Cezary Kulesza, Sekretarz Generalny PZPNu Łukasz Wachowski oraz Prezes stadionu Marcin Przychodny.

Renata Grabowska, rozpoczęła swoją wypowiedź, od podziękowań w kierunku Pana Kuleszy, że wydarzenie 28 maja o godzinie 21 odbędzie się na naszym stadionie. Finał LKE we Wrocławiu to zasługa tego, że PZPN z UEFĄ zaczęły rozmawiać. Od 2012r. jest to pierwsze wydarzenie takiej rangi we Wrocławiu. Oczywiście, mieliśmy Ligę Narodów, eliminacje do Mistrzostw Świata i the World Games. Wrocław jest miastem sportu międzynarodowego. Teraz będziemy gościć piłkę nożną i finał rozgrywek rangi europejskiej. Wcześniej obstawialiśmy o tym, kto będzie w finale, wiec zobaczymy. Zdradzę, że, liczę na Chelsea ale tego nie wiem – oznajmia Wiceprezydent.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję