W obchodach chodzi przede wszystkim o pogłębienie dialogu żydowsko-katolickiego oraz o lepsze zrozumienie obydwu religii. Znamienny był temat pierwszego dnia: „Kto spotyka Chrystusa, spotyka judaizm”. To właśnie osoba Jezusa Chrystusa w wyjątkowy sposób ukazuje związek Jego wyznawców ze wspólnotą Żydów, do której należał Zbawiciel.
W poszukiwaniu źródeł
Każdego roku za organizację Dnia Judaizmu odpowiedzialna jest inna diecezja. Tym razem najważniejsze spotkania będą miały miejsce w Kielcach. Złożą się na nie m.in. nabożeństwo biblijne w bazylice, modlitwa i spotkania w historycznych punktach miasta, panele dyskusyjne w seminarium, wystawy, wspomnienia oraz obecność wyjątkowych gości. Jak zapewniają organizatorzy, wśród zaproszonych są m.in. rabin Abraham Skórka z Buenos Aires, naczelny rabin RP Michael Schudrich, księża biskupi Mieczysław Cisło i Rafał Markowski oraz biskup kielecki Jan Piotrowski. Blisko całodniowym debatom i spotkaniom przyświecać będzie cytat z proroka Jeremiasza: „Uwiodłeś mnie, Panie, a ja pozwoliłem się uwieść” (Jr 20,7).
Pomóż w rozwoju naszego portalu
– Celem Dnia Judaizmu w Kościele katolickim jest przypomnienie katolikom źródeł wiary chrześcijańskiej, a ponadto przypomnienie nauczania Kościoła na temat Żydów i judaizmu – mówi w rozmowie z KAI Bogdan Białek, współprzewodniczący Polskiej Rady Chrześcijan i Żydów.
Reklama
Interesujące będą także imprezy towarzyszące. Pierwszą z nich będzie otwarcie tzw. pokoju błogosławieństw w Instytucie Kultury Spotkania i Dialogu Stowarzyszenia im. Jana Karskiego w Kielcach, w miejscu, gdzie w 1946 r. miał miejsce pogrom Żydów. Na ścianach specjalnie zaaranżowanej sali wypisane zostaną m.in. błogosławieństwa pochodzące z Księgi Psalmów i Kazania na Górze, współczesne błogosławieństwa wygłoszone przez papieża Franciszka w Malmö, a także te ułożone przez rabina Abrahama Skórkę i bp. Jana Piotrowskiego. W „pokoju błogosławieństw” będzie też specjalnie przygotowana ściana, na której każdy będzie mógł zostawić zapisane przez siebie błogosławieństwo.
– Będzie to miejsce modlitwy i refleksji otwarte dla wszystkich. Będzie nam także służyło do celów edukacyjnych. W tym miejscu będziemy się uczyć błogosławić zamiast złorzeczyć – zapowiada Bogdan Białek. Jak zaznacza, ten projekt wyrósł z jego intencji, by miejsce pogromu z 1946 r. upamiętnić pomnikiem Ośmiu błogosławieństw. Sam „pokój błogosławieństw” jest pierwszą tego typu inicjatywą w Polsce i na świecie.
Refleksja i modlitwa
Mówiąc o obchodach 20. Dnia Judaizmu w Kościele katolickim, naczelny rabin Polski Michael Schudrich podkreśla, że ich istotą jest spotkanie i rozmowa z drugim człowiekiem. – Od Jana Pawła II nauczyłem się, że zawsze warto rozmawiać z drugim człowiekiem, ponieważ każdy człowiek jest dzieckiem Boga i ma w sobie iskrę świętości. Wyzwaniem w moim życiu jest odkryć tę iskrę w drugim człowieku – mówi w rozmowie z KAI Michael Schudrich. Podkreśla też, że budowanie wzajemnych dobrych relacji i pamięć o nich powinny być codziennością i nie ograniczać się do jednodniowych obchodów.
Główne obchody 20. Dnia Judaizmu w Kościele katolickim rozpocznie konferencja prasowa w urzędzie miejskimw Kielcach 17 stycznia o godz. 9.30. Oficjalne uroczystości rozpoczną się przy pomniku „Menora”, gdzie zostanie odprawiona modlitwa w intencji ofiar pogromu kieleckiego. Poprowadzą ją bp Jan Piotrowski oraz Michael Schudrich.
Następnie uczestnicy przejdą ul. Warszawską do miejsca, gdzie dawniej znajdowała się kielecka synagoga. Tam, przy tablicy „Pamięci 27 tys. Żydów z kieleckiego getta zamordowanych przez Niemców w latach 1939-1944 w Kielcach, Treblince i innych obozach zagłady” oraz przy murze pamięci „Sprawiedliwych wśród Narodów Świata”, nastąpi krótkie wspomnienie zamordowanych żydowskich mieszkańców Kielc oraz Polaków ratujących Żydów w czasie II wojny światowej.
Kolejnym punktem obchodów będzie sympozjum ogniskujące się wokół tematu tegorocznych obchodów: „Uwiodłeś mnie, Panie, a ja dałem się uwieść” (Jr 20,7), które w godz. 11.45-14.00 odbędzie się w auli Wyższego Seminarium Duchownego w Kielcach. W trakcie konferencji wykład zatytułowany: „Żydzi i chrześcijanie w nowym świecie” wygłosi rabin Abraham Skórka.