Reklama

Aspekty

Jak prowadzić parafialne archiwum?

Archiwum parafialne w teorii i praktyce to najnowsza książka autorstwa ks. dr. hab. Roberta Kufla. Autor krok po kroku wyjaśnia, jak fachowo prowadzić archiwum w parafii.

Niedziela zielonogórsko-gorzowska 14/2021, str. VIII

[ TEMATY ]

Archiwum Diecezjalne w Zielonej Górze

Ks. Adrian Put

Książka wyjaśnia podstawowe informacje z dziedziny archiwistyki

Książka wyjaśnia podstawowe informacje z dziedziny archiwistyki

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Zgodnie z prawem kanonicznym, każda parafia musi mieć własne archiwum. Zadanie prowadzenia takiej placówki spoczywa na proboszczach, którzy „na ogół nie są specjalistami w zakresie archiwistyki, a odpowiadają za zbiory archiwalne o fundamentalnym znaczeniu, nie tylko za księgi metrykalne, ale za wszelkie dokumenty powstałe w toku funkcjonowania parafii” – podkreśla w przedmowie o. prof. Roland Prejs z KUL. Jak wyjaśnia sam autor, „celem opracowania jest przedstawienie duszpasterzom (…) zebranych norm prawa kanonicznego i przepisów partykularnych w zakresie archiwum parafialnego”.

– Ta książka jest wyrazem troski o tych, którzy są na pierwszej linii troski o zachowanie dziedzictwa historycznego i dziejów Kościoła. Prostym i bardzo czytelnym językiem wyjaśnia duszpasterzom podstawowe informacje z dziedziny archiwistyki. Zawiera bardzo wiele praktycznych wskazówek, które można wykorzystać w prowadzeniu archiwum parafialnego – podkreśla Radosław Czerniak, historyk i pracownik jednego z archiwów.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2021-03-30 10:54

Ocena: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Może nakręcimy jakiś film

Niedziela zielonogórsko-gorzowska 36/2023, str. IV

[ TEMATY ]

Archiwum Diecezjalne w Zielonej Górze

Karolina Krasowska

Ks. dr hab. Robert Romuald Kufel

Ks. dr hab. Robert Romuald Kufel

Za 5 lat będziemy obchodzić 25-lecie naszej instytucji, jednak już teraz powoli myślimy, jak przygotować obchody tego wydarzenia – mówi ks. dr hab. Robert Romuald Kufel.

Kamil Krasowski: W tym roku Archiwum Diecezjalne obchodzi 20-lecie istnienia. Kiedy i z czyjej inicjatywy powstało?

Ks. dr hab. Robert Romuald Kufel: Gdy chodzi o Archiwum Diecezjalne, to wcześniej takiej samodzielnej instytucji w naszej diecezji nie było. Archiwaliami w Kurii Biskupiej opiekował się jej wieloletni kanclerz ks. inf. Mieczysław Marszalik. Pomysł utworzenia archiwum wyszedł od ks. prof. Józefa Swastka, który nawiązał współpracę w tym kierunku z ówczesnym ordynariuszem diecezji bp. Adamem Dyczkowskim. Dokładnie 15 września 2003 r. oficjalnie utworzył on Archiwum Diecezjalne w Zielonej Górze, które zaczęło funkcjonować w oparciu o własne statut i regulamin. Ksiądz profesor Swastek do pracy w archiwum zaproponował moją skromną osobę. W tym celu skierowano mnie na studium archiwistyki na Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.

CZYTAJ DALEJ

Czego tak naprawdę Maryja oczekuje od nas wołaniem z Fatimy?

[ TEMATY ]

Fatima

Maryja

Karol Porwich/Niedziela

Zapewne każdy z nas słyszał o objawieniach Matki Bożej w Fatimie, ale czy tak naprawdę wiemy, co wtedy Maryja chciała nam przekazać? Czy orędzie fatimskie to tylko historia, wydarzenie, sensacja? Co ono oznacza dla mnie, dla mojego życia?

Dziś Fatima jest jednym z największych sanktuariów maryjnych świata. Rocznie odwiedza ją około 4 milionów pielgrzymów i turystów, przy czym największe nasilenie tego ruchu przypada na 13 maja i 13 października, w rocznicę rozpoczęcia i zakończenia objawień.

CZYTAJ DALEJ

Polichna. Niebo otwarte dla wszystkich

2024-05-13 05:41

Małgorzata Kowalik

W niedzielę 12 maja, w kościele w Polichnie obchodzono odpust ku czci św. Izydora. Sumę odpustową odprawił i homilię wygłosił ks. Krzysztof Ciupak ( Puławy).

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję