Reklama

Felietony

Algorytmy zakupowe

Znaczna większość osób korzystających z platform społecznościowych nie jest świadoma tego, że wchodzi w interakcję nie z żywymi istotami, a z algorytmami.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Zakupy świąteczne w pełni, a za chwilę – nawet w korkach, kolejkach i maratonie zakupowym. Gdy przygotowujemy się do kupowania prezentów, warto zdawać sobie sprawę z przynajmniej części mechanizmów zachęcających nas do wydawania większych kwot i kupowania kolejnych (nie)potrzebnych produktów.

Fundacja World Wide Web w 2017 r. stworzyła bardzo wartościowy raport dotyczący algorytmów z podziałem na to, jakie pełnią funkcje, i z przykładami ich wykorzystywania. Opracowanie to powstało na podstawie założeń identyfikacji problemów i wyzwań związanych z tworzeniem tzw. inteligentnych stron internetowych, może być jednak pomocą przy obserwacji algorytmów, które decydują o wyświetlanych nam treściach w kontekście zakupowym.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Pierwszą funkcją jest priorytetyzacja polegająca na wyborze konkretnych informacji na podstawie określonych kryteriów, z pominięciem wszystkich innych (tak działają wyszukiwarki i osie czasu w serwisach społecznościowych). Stąd dość często, kiedy kupujemy prezenty, sklepy na stronach internetowych oraz w mediach społecznościowych, w wyszukiwarkach oraz w serwisach sprzedażowych polecają nam, co jeszcze klienci kupili z tym przedmiotem lub ile musimy jeszcze wydać, aby załapać się na darmową przesyłkę, albo i jedno, i drugie. Z wielości możliwości algorytmy mają nas „ratować” podpowiedziami, a w rzeczywistości mamią nas kolejnymi trickami sprzedażowymi.

Reklama

Drugą funkcją algorytmów jest klasyfikacja polegająca na grupowaniu informacji na podstawie określonych danych źródłowych (używana do tworzenia systemów reputacyjnych i rankingowych, m.in. Uber, Airbnb czy w ocenach kredytowych). Mechanizm ten ma nam „podpowiedzieć”, który produkt z poszukiwanego typu produktów może spełniać nasze oczekiwania. Często jednakże ta podpowiedź ma charakter sponsorowany i nie ma nic wspólnego z obiektywizmem.

Kolejną funkcją jest kojarzenie, które polega na wykorzystywaniu semantyki i konotacji do ustalania relacji między poszczególnymi podmiotami (używane do analizy w systemach policyjnych oraz w przewidywaniu rozwoju trendów).

Czwartą funkcją jest filtrowanie, polegające na dodawaniu bądź usuwaniu informacji na podstawie zadanych kryteriów (działające jako filtr ochrony rodzicielskiej, filtr spamu czy system rekomendacji na platformach takich jak Netflix albo Spotify).

Algorytmy oddziałują również na sposób myślenia, pokazują nam współczesne społeczeństwa z ich nierównościami, stereotypami i uprzedzeniami. Dane te poddają obróbce przez sortowanie, klasy?kowanie i hierarchizowanie, a wybory podejmowane wraz ze sztuczną inteligencją mają znaczenie społeczne, kulturowe, prawne i etyczne. Znaczna większość osób korzystających z platform społecznościowych nie jest świadoma tego, że wchodzi w interakcję nie z żywymi istotami, a z algorytmami. W mediach społecznościowych prowadzone są masowa dezinformacja (fake news, trolling) oraz profilowanie komercyjne i polityczne. Mechanizmy te powodują zmiany w komunikacji, ekonomii, w mediach i formach zarządzania na różnych poziomach, w tym prowadzą do polaryzacji opinii publicznej, a także do utrwalania nierówności i uprzedzeń w społeczeństwie.

Podpowiedzi w koszyku zakupowym, co kupiły inne osoby wraz z produktem, który wybraliśmy, co może nas jeszcze interesować, co warto dokupić i jest hitem (najlepszym produktem), który warto wybrać, albo co trzeba dodać, aby mieć darmową przesyłkę – wszystkie te „polecajki” są generowane przez algorytmy, a więc sztuczną inteligencję. Ona uczy się naszych zachowań, analizuje nasze wybory, może rozpoznać nasze oczekiwania szybciej, niż sami sobie uświadomimy nasze potrzeby. Warto mieć tego świadomość, żeby wybierać mniej, wolniej, mniej emocjonalnie i spontanicznie. Jeden przemyślany prezent może ucieszyć bardziej niż wiele drobnych rzeczy, a cena może być podobna. Mniej wielokrotnie naprawdę znaczy więcej.

2024-11-26 14:11

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Klucz do zrozumienia papieża Franciszka

Ojciec Święty proponuje pogłębienie miłości Chrystusa ukazanej w Jego Sercu i zachęca nas do odnowienia naszej autentycznej pobożności.

Miłość wypływająca z Serca Pana Jezusa pozwala nam odczytywać najistotniejsze dokumenty i gesty pontyfikatu papieża Franciszka” – stwierdził kard. Luis Antonio Tagle w wywiadzie dla L’Osservatore Romano przeprowadzonym przez Alessandro Gisottiego. Słowa proprefekta Dykasterii ds. Ewangelizacji wskazują, jak ważna jest opublikowana ostatnio encyklika Ojca Świętego Franciszka pt. Dilexit nos o miłości ludzkiej i Bożej Serca Jezusa Chrystusa.
CZYTAJ DALEJ

Św. Teresa od Jezusa - nauczycielką wiernych wszystkich czasów

François Gerard PD

Święta Teresa od Jezusa, dziewica i doktor Kościoła

Święta Teresa od Jezusa, dziewica i doktor Kościoła

Drodzy bracia i siostry,
W toku katechez, które pragnąłem poświęcić Ojcom Kościoła oraz wielkim postaciom teologów i kobietom średniowiecza, chciałbym także zatrzymać się nad niektórymi świętymi kobietami i mężczyznami, którzy zostali ogłoszeni doktorami Kościoła ze względu na swe wybitne nauczanie. I dziś chcę rozpocząć krótką serię spotkań, aby dopełnić przedstawianie doktorów Kościoła.

Rozpoczynam od świętej, która stanowi jeden ze szczytów duchowości chrześcijańskiej wszystkich czasów - Teresy od Jezusa. Urodziła się w Avili, w Hiszpanii, w 1515 r. jako Teresa de Ahumada. W swej autobiografii ona sama podaje kilka szczegółów ze swego dzieciństwa: narodziny z „rodziców cnotliwych i bogobojnych”, w licznej rodzinie, w której miała dziewięciu braci i trzy siostry. Jeszcze jako dziecko, mając niespełna 9 lat, lubiła czytać żywoty niektórych męczenników, które wzbudziły w niej pragnienie męczeństwa do tego stopnia, że zaimprowizowała krótką ucieczkę z domu, aby umrzeć jako męczennica i pójść do Nieba (por. „Księga życia” 1,4); „Chcę widzieć Boga” - mówiła jako mała dziewczynka rodzicom. Kilka lat później Teresa opowie o swych lekturach z czasów dzieciństwa i potwierdzi, że odkryła prawdę, którą streszcza w dwóch podstawowych zasadach: z jednej strony „fakt, że wszystko, co należy do tego świata, przemija” i z drugiej strony, że tylko Bóg jest „zawsze, zawsze, zawsze” - temat, który powraca w najsłynniejszym wierszu: „Nie trwóż się, nie drżyj. Wśród życia dróg, Tu wszystko mija, Trwa tylko Bóg. Cierpliwość przetrwa dni ziemskich znój, Kto Boga posiadł, Ma szczęścia zdrój: Bóg sam wystarcza”. Osierocona przez matkę, gdy miała 12 lat, poprosiła Najświętszą Maryję Pannę, aby została jej matką (por. „Księga...” 1, 7).
CZYTAJ DALEJ

„Wielkie Ostrzeżenie" - film, który wzywa do nawrócenia

2025-10-15 13:26

[ TEMATY ]

film

Rafael

Materiał prasowy

„Wielkie Ostrzeżenie” w reżyserii Juana Carlosa Salasa Tameza to film, który wymyka się prostym definicjom. To dzieło głęboko poruszające, duchowe i jednocześnie niezwykle aktualne wobec moralnego kryzysu współczesnego świata. Już pierwsze pytanie, jakie stawia widzowi, brzmi: Co by się stało, gdyby można było zobaczyć swoje życie z innej perspektywy — zarówno dobre, jak i złe czyny, wraz z ich konsekwencjami, w pełnym świetle prawdy? Tak jak widzi je Bóg? To pytanie prowadzi przez cały film, skłaniając do refleksji nad własnymi wyborami, relacjami i sensem życia. Premiera filmu w kinach w Polsce już 31 października.

Jak mówi ks. Mateusz Szerszeń, redaktor naczelny Któż jak Bóg: „To film, który nie tylko porusza, ale przede wszystkim wzywa do nawrócenia i przygotowania serca na spotkanie z Bogiem. Jestem przekonany, że poruszy sumienia i uchroni on wielu ludzi od piekła.” Rzeczywiście, „Wielkie Ostrzeżenie” jest jak duchowe lustro – pokazuje prawdę o człowieku, o jego słabościach i nadziei, o tym, co w życiu najważniejsze. Kamera prowadzi widza przez obrazy, które przypominają osobisty rachunek sumienia – nie po to, by potępić, lecz by ukazać prawdę i wzbudzić pragnienie przemiany.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję