Reklama

Piękno średnich wieków

Echo Festiwalu wciąż brzmi jeszcze...

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Festiwale artystyczne mają to do siebie, że gromadzą miłośników sztuki. To najlepsza forma kontaktu z prawdziwym artyzmem i utalentowanymi mistrzami. Nie inaczej było w Jarosławiu podczas odbywającego się w dniach 19-26 sierpnia IX Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Dawnej " Pieśń Naszych Korzeni". Nie będzie przesadą, jeżeli stwierdzę, że każdego dnia wykonawcy z kraju i z zagranicy gromadzili pół tysiąca melomanów zafascynowanych brzmieniem średniowiecza.

We wnętrzach świątyń prezentacje liturgiczne i parateatralne odbierano jako rzeczywisty powrót do korzeni. Anielskie głosy wykonawczyń, tubalne akcenty mężczyzn znakomicie współbrzmiały z akordami delikatnie wydobywanymi z dzwonów, lutni, fideli, fletów, harf i organów.

To, że Festiwal żyje w Jarosławiu, a Jarosław żyje Festiwalem jest zasługą wszystkich ludzi i instytucji, którzy przed paroma laty w mieście Kostków, Tarnowskich, Sobieskich i Ostrogskich ulokowali imprezę odpowiadającą dawnym jarmarkom muzycznym. To cenna i niezwykła inicjatywa kulturotwórcza władz miasta, a personalnie w tworzeniu jej podstaw uczestniczyli m.in. Janusz Kołakowski i młody dominikanin o. Wojciech Gołaski. Inicjatywę organizatorską szybko przekazano w ręce młodych występujących pod szyldem Stowarzyszenia "Muzyka Dawna w Jarosławiu". Od paru lat prezesuje mu Paweł Czerkas.

Dzięki klimatom muzycznym i śpiewaczym średnich wieków Jarosław znany jest w całej Europie. W gronie miłośników muzyki dawnej, którzy na sierpniowe koncerty przybyli do Jarosławia znaleźli się Czesi, Słowacy, Rosjanie, Niemcy, Francuzi, Anglicy i Włosi.

Każdy kolejny Festiwal ma swoje przesłanie. Ostatni ukazywał przemianę sztuki między Bizancjum a Rzymem a tegoroczny wyraźnie unaocznił interferencje kultur, ich jedność oraz historyczność epok. Islam w chrześcijaństwie, Bizancjum w Rzymie, wpływy greckie w Santiago de Compostela i archaiczność we współczesności - tak najkrócej specjaliści, badacze i interpretatorzy muzyki dawnej przedstawili profil IX Festiwalu " Pieśń Naszych Korzeni".

Trzykrotnie koncerty odbyły się w bazylice Matki Bożej Bolesnej, dwukrotnie w kolegiacie, a ponadto, zgodnie z programem, artyści wystąpili w konkatedrze pw. Przemienienia Pańskiego (cerkiew) w Jarosławiu, w cerkwi prawosławnej w Zapałowie, kościele Świętej Trójcy Ojców Franciszkanów - Reformatorów w Jarosławiu.

Muzyka średniowiecza i towarzyszące jej pieśni, a niekiedy pieśni bez towarzyszenia muzyki, przenoszą słuchaczy do odległej epoki, w której poważna część twórczości artystycznej miała charakter religijny. Dzięki badaczom i żmudnej pracy rekonstrukcyjnej i transkrypcyjnej udało się stworzyć kompozycje bliskie oryginałom. Niektóre pieśni zachowały się do dzisiaj i - zgodnie z duchem tamtej epoki - wykonywane są w paru zakątkach Europy.

Cieszy fakt, że muzyka, która integruje nas z korzeniami Europy i innych regionów świata zdobywa uznanie wśród młodych słuchaczy. Podczas Festiwalu prowadził działalność klub, w ramach którego słuchacze spotykali się z artystami. Można też było przyjrzeć się warsztatom muzycznym lub uczestniczyć w specjalnych wieczornych nabożeństwach. Można nie znać twórczości wieków średnich. Można mieć zróżnicowane podejście do idei kultywowania starych zapisów tekstowych i nutowych. Kto jednak wysłucha choćby paru koncertów zrozumie, że konieczny jest w kulturze Polski i Europy ciąg dalszy opierający się na sięganiu do tradycji.

Człowiek współczesny potrzebuje choćby na parę dni, a tyle trwa Festiwal w Jarosławiu, uwolnienia od zgiełku. Bo gdzież jeśli nie w świątynnych murach można słuchać psalmów, estamplid, motetów i chorałów rozpamiętując zarazem współczesne problemy i niepokoje.

Dyrektorem artystycznym Festiwalu jest od chwili jego powstania znakomity muzyk, śpiewak i organizator życia muzycznego Marcin Bornus-Szczyciński. Jemu to w dużej mierze zawdzięczać należy profil ideowy każdej edycji dorocznego muzycznego świętowania w mieście nad Sanem.

W tym roku Festiwal zainaugurował Ludus Danielis - dramat liturgiczny według manuskryptu z katedry w Beauvais (XIII w.). Całość zawierająca szeroki wątek liturgiczny i artystyczno-dramatyczny wykonali artyści z kraju i z zagranicy, ojcowie dominikanie oraz znana z parokrotnych występów w Jarosławiu Schola Teatru "Węgajły". Była to znakomita wizytówka tego, co miało się wydarzyć w dniach następnych

Wykonawców przyjmowano w Jarosławiu serdecznie. Bisom, oklaskom, wyrazom zachwytu nie było końca.

Jarosław dzięki muzyce dawnej umocnił swoje miejsce w Europie, podobnie jak to miało miejsce przed 3 i 4 wiekami. W mieście tym wystąpili w tym roku: "Ansamble Al Assala" z Casablanki, wenecki zespół muzyczno-śpiewaczy "La Reverdie", organista Robert Hugo z Pragi, hiszpański zespół "Mudejar", Schola św. Jakuba z Chórem Chłopięcym Filharmonii Krakowskiej i Chórem Męskim Festiwalu w Jarosławiu, Chór z Klasztoru Stavropoleos w Rumunii.

Całość duchowych i artystycznych przeżyć zamknęła w niedzielę, 26 sierpnia, Msza św. dominikańska w kolegiacie Bożego Ciała, z udziałem chórów z Krakowa, Jarosławia i Scholi św. Jakuba, złożonej z artystów greckich i polskich.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Azylant zaatakował figurę Matki Bożej. Założył też sobie Jej koronę

2024-11-18 10:36

[ TEMATY ]

Szwajcaria

azylant

Einsiedeln

atak na figurę Matki Bożej

kloster-einsiedeln.ch

Czarna Madonna w Kaplicy Łaski w benedyktyńskim w opactwie Einsiedeln

Czarna Madonna w Kaplicy Łaski w benedyktyńskim w opactwie Einsiedeln

W minioną sobotę doszło do ataku na słynną figurkę Czarnej Madonny w Kaplicy Łaski w benedyktyńskim w opactwie Einsiedeln w Szwajcarii.

Według gazety Tagesanzeiger, 17-letni azylant wszedł do kościoła około godziny 15.00 i zdjął szaty Matki Bożej, wymierzył ciosy, a następnie założył koronę na głowę. Według klasztoru, słynna XV-wieczna figura Matki Boskiej została lekko uszkodzona. Wielu odwiedzających było zszokowanych incydentem i płakało. Po kilku minutach policja aresztowała sprawcę, a później ogłosiła, że mężczyzna cierpiał na „zaburzenia psychiczne”.
CZYTAJ DALEJ

Nie dla deprawacji dzieci! 1 grudnia protest wobec nowego obowiązkowego przedmiotu szkolnego

2024-11-18 19:06

[ TEMATY ]

protest

edukacja seksualna

Karol Porwich/Niedziela

1 grudnia na pl. Zamkowym w Warszawie o godz. 12:00 odbędzie się protest. Ruch Ochrony Szkoły oraz Koalicja na Rzecz Ocalenia Polskiej Szkoły zachęcają do uczestnictwa w tym wydarzeniu, by wyrazić swój gniew wobec działań MEN pod kierownictwem Barbary Nowackiej.

Przypomnijmy, resort edukacji pod kierownictwem Barbary Nowackiej (KO) forsuje nowy przedmiot. Edukacja zdrowotna ma być wprowadzona do szkół od roku szkolnego 2025/2026 w miejsce przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie. W odróżnieniu od WDŻ edukacja zdrowotna ma być przedmiotem obowiązkowym! Projekty nowelizacji rozporządzeń, w tym dot. przedmiotu edukacja zdrowotna, trafił 31 października do opiniowania.
CZYTAJ DALEJ

Bp Jamrozek delegatem KEP ds. Męskiego Różańca

2024-11-20 09:44

radiofara.pl

Biskupi podczas 399. Zebrania Plenarnego Konferencji Episkopatu Polski na Jasnej Górze dokonali m.in. wyborów do gremiów Episkopatu oraz do instytucji kościelnych podległych Konferencji Episkopatu Polski.

Bp Stanisław Jamrozek, biskup pomocniczy archidiecezji przemyskiej, został powołany na Delegata KEP ds. Inicjatywy Męski Różaniec. Będzie to pierwsza jego pięcioletnia kadencja dot. tej funkcji.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję