Reklama

Kościół

Młodzi w Asyżu wypracowują pakt na rzecz przyszłości

Zebrani w Asyżu na specjalnym spotkaniu młodzi formułują nową wizję ekonomii. „Powinniśmy zmienić codzienny rytm życia i stać się ambasadorami naszej planety” – mówi Rza Aliyev, azerbejdżański menadżer. W wyniku obrad powstanie tekst paktu, który zostanie podpisany przez uczestników wydarzenia i przez papieża.

[ TEMATY ]

młodzi

Asyż

Ks. Krzysztof Hawro

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dzisiaj miała miejsca gala otwierająca obrady światowej sieci młodych pod nazwą „Ekonomia Franciszka”. Po niej nastąpiły debaty, dyskusje panelowe i wspólna wymiana doświadczeń. Następnie o godz. 17 odbyła się sesja plenarna z ambasadorami wydarzenia. Wzięli w niej udział m.in. indyjska filozof i działaczka na rzecz środowiska Vendana Shiva oraz amerykański ekonomista Jeffrey Sachs. Kluczowym elementem Ekonomii Franciszka będzie praca w wioskach tematycznych, która nastąpi jutro.

„Dyskusja w blokach tematycznych stanowi pracę szczególnego rodzaju. Skonfrontujemy w nich elementy ekonomii z kwestiami, z którymi te pierwsze często wydają się być w konflikcie. Przykładowymi blokami są: «finanse i ludzkość», «gospodarka i kobiety», «praca i troska». Takie zestawienia dają okazję do rozwinięcia nie tylko refleksji teoretycznej, ale także do zaproponowania praktycznych inicjatyw. Wioski tematyczne rozstawiono w rożnach miejscach Asyżu, przez co odczuwa się bliskość ducha św. Franciszka. Jego życie stanowi wciąż aktualne przesłanie dla refleksji nad ekonomią, finansami, rozwojem i środowiskiem. Rezultatem obrad będzie wypracowanie wspólnej umowy. Chodzi o pakt na rzecz przyszłości zawierający uzgodnienia we wszystkich wspomnianych napięciach między ekonomią a naturą i ludzkością. Zostanie on podpisany przez młodych i przez papieża” - tłumaczy Lourdes Hércules, organizatorka i koordynatorka wydarzenia: praca w blokach pozwala na znalezienie praktycznych rozwiązań.

Obrady w wioskach tematycznych będą koordynowane przez specjalistów. Jednym z nich jest Rza Aliyev, Azer pracujący jako menadżer do spraw zrównoważonego rozwoju w brytyjskim przedsiębiorstwie naftowym BP. „Jestem zaangażowany w blok tematyczny «energia i ubóstwo», gdyż na co dzień pracuję w obszarze zrównoważonego rozwoju. To fascynujące doświadczenie – pracować w sektorze energetycznym i obserwować, jak światowe korporacje zmieniają swój sposób funkcjonowania. Ważne jest zrozumienie, że zrównoważony rozwój to nie tylko kwestia śladu węglowego, ale też proces, który dotyka wspólnot, planety z jej bioróżnorodnością, dostępności wody. Tak więc chodzi o znacznie szersze zagadnienie. Pamiętam dwa ważne wydarzenia związane z ostatnimi latami współpracy w ramach Ekonomii Franciszka. Jedno z nich to niesamowity wykład Jeffreya Sachsa, który podniósł nas na duchu w chwili, gdy świat pogrążał się w pandemii. Najbardziej wyjątkowe były jednak spotkania z papieżem. Ojciec Święty dzielił się wówczas z nami swoimi refleksjami i nade wszystko dodawał nam odwagi, aby wejść z naszą inicjatywą na wyższy poziom. I myślę, że teraz w Asyżu musimy właśnie to zrobić: nabrać energii i wejść na wyższy poziom” - wskazuje Aliyev.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2022-09-22 20:18

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bartłomiej I w Asyżu: pokój, dialog, ochrona środowiska

[ TEMATY ]

Asyż

pl.wikipedia.org

„Pokój wymaga wewnętrznego nawrócenia, zmiany w sposobie życia i postępowania” – powiedział w Asyżu prawosławny patriarcha Konstantynopola. Bartłomiej I przemawiał 18 września na inauguracji spotkania modlitwy o pokój.

Patriarcha Ekumeniczny wskazał, że dialog wymaga, by „patrzeć sobie w oczy z miłością i współczucie”. Przypomniał przykład swojego wielkiego poprzednika Atenagorasa, który wymienił braterski uścisk z Biskupem Rzymu, mianowicie z Pawłem VI w 1964 r. w Jerozolimie, jako pierwszy od kilku wieków patriarcha Konstantynopola. „Spotkałem go za młodu – powiedział jego następca. – Znany był z tego, że rozwiązywał konflikty, zapraszając zaangażowane w nie strony na spotkanie. Mówił im: «Przyjedźcie, popatrzymy sobie w oczy i zobaczymy, co mamy sobie do powiedzenia». Atenagoras dobrze rozumiał, że pokój jest czymś bardzo osobistym!” – podkreślił Bartłomiej.
CZYTAJ DALEJ

Rozważania na niedzielę ks. Mariusza Rosika: Bóg w dom – pokój w dom

2025-06-30 14:05

[ TEMATY ]

rozważania

Ks. Mariusz Rosik

meczennicy.franciszkanie.pl

Wysyłając swych uczniów na misje, Jezus daje im szczegółowe wskazania, jak powinni postępować. Właśnie w ramach tzw. Mowy Misyjnej pojawia się nakaz: „Gdy do jakiego domu wejdziecie, mówcie: Pokój temu domowi” (Łk 10,5). Jaką treść podsuwał Jezus pod pojęcie „pokoju”? Zapewne w Ewangelii pisanej po grecku dopatrywać się można tu nie tylko myśli judaistycznej, a więc środowiska życia Jezusa, ale także konotacji greckich, a może nawet rzymskich.

Eirene, grecka bogini pokoju, przedstawiana była z rogiem obfitości, z którego rozdawała swe bogactwa. W niektórych wyobrażeniach towarzyszy jej Pluton symbolizujący dobrobyt, a stąd już niedaleko do utożsamienia pokoju ze spokojem. Zgoła inaczej ów pokój widzieli mieszkańcy Brytanii. Tacyt, w biografii swojego teścia Gnejusza Juliusza Agrykoli, zarządcy Brytanii w latach 77-84 po Chr., zamieścił mowę Kalgakusa, brytyjskiego dowódcy. Mówca niezbyt pochlebnie wypowiada się o Rzymianach: „Grabieżcy świata, kiedy im wszystko pustoszącym ziemi nie stało, przeszukują morze; chciwi, jeżeli nieprzyjaciel jest zamożny, żądni sławy, jeżeli jest biedny; ani Wschód, ani Zachód nie zdołałby ich nasycić; jedyni wśród wszystkich ludzi tak bogactw, jak i niedostatków z równą pożądają namiętnością. Grabić, mordować, porywać nazywają fałszywym mianem panowania, a skoro pustynię uczynią – pokoju” (Tacyt, Żywot Juliusza Agrykoli).
CZYTAJ DALEJ

Potrzeba powrotu do Bożych źródeł [Felieton]

2025-07-06 20:40

ks. Łukasz Romańczuk

Żyjemy w czasach, gdy wartości chrześcijańskie są niezwykle ważne i aktualne. To czasy, gdy cywilizacja euroatlantycka przeżywa okres zeświecczenia. Gdy całe narody odchodzą od Boga, gdy prawa Boże są łamane, gdy odrzucane są Przykazania Dekalogu, w tych czasach ważny jest głos świętych, takich jak św. Jan Paweł II. Arcybiskup Zygmunt Feliński – męczennik, wyjątkowa postać w historii warszawskiego Kościoła – wymienił trzy zasadnicze korzenie zła, które sprawiają, że człowiek traci orientację i odchodzi od Boga. Powiedział za św. Pawłem, że „korzenie owe to: chciwość pieniądza, pycha żywota, pożądliwość ciała – są to główne źródła zła, przez które w sposób szczególny działa szatan”, ale można się temu złu przeciwstawić.

Od początku istnienia chrześcijaństwa powstawały zakony, których duchowni – poprzez śluby jakie składają, przeciwstawiają się właśnie tym korzeniom zła. Są to śluby: ubóstwa – przeciwko chciwości pieniądza, posłuszeństwa – przeciwko pysze żywota, oraz czystości – przeciwko pożądliwości ciała). Z początku powstawały zakony pustelnicze, a z czasem zakony kontemplacyjne, takie jak benedyktyni czy cystersi. To właśnie mnisi zachowali skarby kultury antycznej przed zniszczeniem. Oni, w swoich klasztorach, odseparowani od świata, kierując się benedyktyńską zasadą „ora et labora”, tzn. „módl się i pracuj”, przepisywali księgi starożytnych filozofów, lekarzy, uczonych czy poetów. Bez ich pracy kultura antyczna, wiedza grecka, rzymska, prawo i inne zabytki kultury światowej nie przetrwałyby. To benedyktyni i cystersi uczyli Europejczyków – naszych przodków – jak uprawiać ziemię, jak budować mosty i domy, jak siać zboże, jak hodować bydło i trzodę. To oni stanęli u podstaw fundamentów cywilizacji europejskiej. Już w VI wieku tworzyli pierwsze szkoły powszechne, a następnie uniwersytety. To oni przekazywali Ewangelię – od najmłodszego do najstarszego chrześcijanina.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję